S'acosta un Nadal calent. Els sindicats CCOO, UGT i USO anunciaren ahir aturades i vagues, que "indubtablement" afectaran les festes, a tots els aeroports i centres de control de la xarxa d'AENA, encara que concretaran les dates, horaris i accions concretes el 9 de desembre en la reunió de la coordinadora sindical estatal. En una roda de premsa conjunta per mostrar el seu "absolut rebuig" del nou model d'AENA, els representants sindicals indicaren que també han convidat el sindicat USCA, que agrupa el 97% dels 2.400 controladors en plantilla, a afegir-se a les mobilitzacions. Tot i que són conscients que amb les seves mobilitzacions perjudicaran molts ciutadans, avisen que "hi ha en joc molts llocs de feina". També lamenten que no se'ls informàs dels nous plans fins dimecres horabaixa, quan es reuniren amb la secretària d'Estat de Transports.
"Ens sembla una bogeria que privatitzin les dues joies de la corona, Madrid-Barajas i Barcelona-el Prat, ja que això podria dur com a conseqüència la desaparició del model en xarxa i dels aeroports més petits", explicà el portaveu de CCOO a l'ens, César Revuelta, qui va instar el president Zapatero a retirar el pla anunciat. Revuelta també acusà el ministre José Blanco de "mentir als ciutadans, als partits polítics, als diputats i aels treballadors d'AENA", ja que havia defensat sempre el model públic amb participació privada del 30%.
Antich, disgustat
En aquest contex, el president del Govern balear, Francesc Antich, va admetre ahir que no li agrada la proposta de privatitzar aeroports, sobretot des d'una perspectiva insular, i lamentà que malgrat la importància que aquesta qüestió té per a tots els territoris, encara no se'ls hagi explicat ni concretat la mesura. El cap de l'Executiu expressà el seu temor que una terminal com la de Balears depengui d'una sola empresa privada i recalcà la decepció que això suposa perquè "no és el que es parlà en el seu dia". "Sabem els titulars, però no les condicions concretes. El que demanam és que se'ns expliqui tot, ja que encara que és competència de l'Estat decidir sobre AENA, això té una gran implicació en els territoris, sobretot aquí, i s'allunya del que s'havia parlat en un moment donat", digué. Ara mateix totes les conselleries implicades en la matèria estan analitzant les conseqüències que pot tenir d'una proposta que té poc a veure amb la que ell defensa: un model de cogestió de Son Sant Joan amb participació de l'Administració autonòmica i d'agents socials i econòmics de les Illes.
No ho veu clar
Per això va rebutjar la proposta del president Rodríguez Zapatero que, puntualitzà, va més enllà del que s'havia parlat i de la qual no veu "gens clar" que una sola empresa domini la porta d'entrada a les Balears.
També la directora general de Transport Aeri i Marítim, Joana Amengual, remarcà que el Govern advoca per descentralitzar la gestió dels aeroports balears i que la seva administració sigui de titularitat pública -amb la participació de l'executiu balear, consells insulars o ajuntaments- i privada, amb l'entrada d'inversors.
Els pilots també faran aturades
El motiu de la protesta no és la privatització d'AENA, però si els pilots decideixen fer vaga per les vacances de Nadal, com tenen previst, el caos se sembrarà en els aeroports de l'Estat. Tanmateix, el Sindicat de pilots de línies aèries (Sepla) ha decidit convocar "aturades i mobilitzacions" que definirà en els pròxims dies, però que "en cap cas" no coincidiran amb les "dates claus" de Nadal i òbviament, amb el pont de desembre, davant la impossibilitat de comunicar-ho amb l'antelació deguda. En qualsevol cas, el ministre de Foment, José Blanco, confia poder arribar a un acord amb els pilots.
10 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Els PSeudo Obrers ataquen novament. Tothom al carrer. I per favor, deixa-vos de votar d'una vegada partits de la metròpli colonialista. L'únic qu efan es dur-se'n els nostres doblers, enviar opus dei i privatitzar tant com puguin. Tot això s'ho poden quedar ells i que els aprofti. Ciutadans, feis costat els treballadors i surtiu per una puta vegada a cridar contra el Mal Govern.
UI UI UI s'acaba es xollo!!! ara sabreu el que és fer feina.
A la fi, surt el veritable motiu de la vaga salvatge. Volen continuar amb l´exclusivitat d´Aena i amb els privilegis que aquesta situacio comporta. La realitat aeroportuaria d´Espanya es de 50 aeroports i sols vuit son rendibles.Palma de Mallorca i el Prat son rendibles i tenen que pagar el deficit de tota le "grandeur" de aeroports com Ciudad Real i Huesca que son deficitaris. Mentres empreses espanyoles son administradores d´aeroports privats com a GB, aqui es resisteixen a la gestio privada dels aeroports per mantindre els seus privilegis. Ara surt el PP aprofitan aquesta situacio per atacar al PSOE. !Lo de sempre!
Blandiblue: l'article no parla dels pilots sino dels traballadors d'aena: bombers, senyalers, tecnics d'operacions, administratius, tenics de manteniment, etc... No xerram d'una elit que cobra sous milionaris, nomes de traballadors, que per cert tots han fet uns examens prou dificils per accedir als seus llocs de feina.
com sempre: els usuaris son victimes de les decisions del govern, no de la lluita legitima dels treballadors d'aena. Aquesta decisió es lamentable en tots els sentits, digna d'un govern de Na Margaret Thatcher.... ningú recorda ja com va acabar al cap dels anys la privatització dels ferrocarrils britanics o quins son els problemes de tots els aeroports de Londres gestionats per Ferrovial? Una vergonya que un partit socialista faci mal be unes instalacions que son patrimoni de tots els ciutadans d'aquest pais. La vaga l'haurien de fer tots els ciutadans i no nomes els traballadors d'aena. Basta Ja, aquest no es el programa electoral amb el que es presentaren a les eleccions, que qualcu aturi els peus a la elit socialista de moncloa.
No estic d'acord amb la privatització d'AENA. Però qui pagarà la vaga seran els mateixos de sempre. Els usuaris que no tenen cap culpa.
És ben hora de posar-nos les piles a tots els sectors. Ja està bé d'abusos dels capitalistes que ens volen esclavitzar. Contra polítics incompetents i empresaris àvars només val la lluita obrera.
Clar, és una bona data per no molestar els ciutadans que volen volar per anar a veure llurs famílies, com sempre ho fan en dates especials en que ningú ha de volar en avió, semble que son molt sensibles els pilots i pobre gent guanyen una misèria de sou, i van molt cansats, jo faria un fons per ajudar-los car no deuen arribar a fi de mes.
Anim als treballadors d'AENA, la privatització no es la solució a la crisis, crec que la vaga es prou justificada ,ells sols defensen el seu lloc de feina davant unes politiques que fa pagar als treballadors els seus errors.
No m'extranya i deu ser la primera vegada que veig normal una vaga on intervenen els controladors... serà una descapitalització més de l'estat, estil PP