La privatizació d'aeroports anunciada per Zapatero no ha agradat a les Balears. | Efe - Arxiu.

TW
10

S'acosta un Nadal calent. Els sindicats CCOO, UGT i USO anunciaren ahir aturades i vagues, que "indubtablement" afectaran les festes, a tots els aeroports i centres de control de la xarxa d'AENA, encara que concretaran les dates, horaris i accions concretes el 9 de desembre en la reunió de la coordinadora sindical estatal. En una roda de premsa conjunta per mostrar el seu "absolut rebuig" del nou model d'AENA, els representants sindicals indicaren que també han convidat el sindicat USCA, que agrupa el 97% dels 2.400 controladors en plantilla, a afegir-se a les mobilitzacions. Tot i que són conscients que amb les seves mobilitzacions perjudicaran molts ciutadans, avisen que "hi ha en joc molts llocs de feina". També lamenten que no se'ls informàs dels nous plans fins dimecres horabaixa, quan es reuniren amb la secretària d'Estat de Transports.

"Ens sembla una bogeria que privatitzin les dues joies de la corona, Madrid-Barajas i Barcelona-el Prat, ja que això podria dur com a conseqüència la desaparició del model en xarxa i dels aeroports més petits", explicà el portaveu de CCOO a l'ens, César Revuelta, qui va instar el president Zapatero a retirar el pla anunciat. Revuelta també acusà el ministre José Blanco de "mentir als ciutadans, als partits polítics, als diputats i aels treballadors d'AENA", ja que havia defensat sempre el model públic amb participació privada del 30%.

Antich, disgustat

En aquest contex, el president del Govern balear, Francesc Antich, va admetre ahir que no li agrada la proposta de privatitzar aeroports, sobretot des d'una perspectiva insular, i lamentà que malgrat la importància que aquesta qüestió té per a tots els territoris, encara no se'ls hagi explicat ni concretat la mesura. El cap de l'Executiu expressà el seu temor que una terminal com la de Balears depengui d'una sola empresa privada i recalcà la decepció que això suposa perquè "no és el que es parlà en el seu dia". "Sabem els titulars, però no les condicions concretes. El que demanam és que se'ns expliqui tot, ja que encara que és competència de l'Estat decidir sobre AENA, això té una gran implicació en els territoris, sobretot aquí, i s'allunya del que s'havia parlat en un moment donat", digué. Ara mateix totes les conselleries implicades en la matèria estan analitzant les conseqüències que pot tenir d'una proposta que té poc a veure amb la que ell defensa: un model de cogestió de Son Sant Joan amb participació de l'Administració autonòmica i d'agents socials i econòmics de les Illes.

No ho veu clar

Per això va rebutjar la proposta del president Rodríguez Zapatero que, puntualitzà, va més enllà del que s'havia parlat i de la qual no veu "gens clar" que una sola empresa domini la porta d'entrada a les Balears.
També la directora general de Transport Aeri i Marítim, Joana Amengual, remarcà que el Govern advoca per descentralitzar la gestió dels aeroports balears i que la seva administració sigui de titularitat pública -amb la participació de l'executiu balear, consells insulars o ajuntaments- i privada, amb l'entrada d'inversors.

Els pilots també faran aturades

El motiu de la protesta no és la privatització d'AENA, però si els pilots decideixen fer vaga per les vacances de Nadal, com tenen previst, el caos se sembrarà en els aeroports de l'Estat. Tanmateix, el Sindicat de pilots de línies aèries (Sepla) ha decidit convocar "aturades i mobilitzacions" que definirà en els pròxims dies, però que "en cap cas" no coincidiran amb les "dates claus" de Nadal i òbviament, amb el pont de desembre, davant la impossibilitat de comunicar-ho amb l'antelació deguda. En qualsevol cas, el ministre de Foment, José Blanco, confia poder arribar a un acord amb els pilots.