Més privatització per a AENA
Pel que fa a AENA, la seva privatització del 49% suposa un canvi dels plans inicials del Govern, que preveien cedir el control de només el 30% de l'ens. Per donar entrada al capital privat en la gestió de les terminals aeroportuàries, l'Executiu pretén constituir l'Empresa de gestió d'aeroports de l'estat (Egaesa), que implicarà la segregació de part de la plantilla d'AENA, d'uns 12.000 empleats. El ministre de Foment, José Blanco, ja rebé ahir més de mitja dotzena de telefonades per interessar-se per la concessió de Barajas i el Prat, i tres o quatre d'elles eren de grans empreses, segons fonts del seu departament.
A més, Ferrovial "estudiarà" la proposta del Govern i el grup d'infraestructures Abertis celebrà la proposta, que repassarà quan s'acabi de concretar. Per altra banda, el president de Vueling, Josep Piqué, espera que la mesura de privatització parcial dels aeroports sigui una "decisió ràpida" que impulsi el sector aeri, turístic i la competitivitat de Catalunya i Espanya. Segons el seu parer, la gestió dels aeroports basada en criteris empresarials afavoreix el creixement de volum de passatgers transportats i de l'ocupació.
Unes propostes "antisocials", "insuficients" i "insolidàries"
Només la borsa reaccionà en positiu a les noves mesures de Zapatero. I és que la majoria dels grups en el Congrés dels Diputats i els sindicats van criticar el nou paquest de propostes. Per altra banda, el PP assegurà que són "improvisades i insuficients" i que evidencien les "contínues oscil·lacions" de l'Executiu socialista, encara que admeté que el paquet inclou propostes "copiades" al PP.
El seu president i líder de l'oposició, Mariano Rajoy, trobà a faltar un pla global del Govern espanyol i no pegats, com ha passat en els darrers dos anys i mig segons ell. En roda de premsa des de Barcelona, Rajoy destacà que les mesures "van per bon camí però no són el pla de reformes estructurals que necessita Espanya". "Som el país del món amb més paquets de mesures presentades a les Corts i cada pic que s'anuncia un paquet el tema es complica", certificà.
El portaveu parlamentari de CiU, Josep Antoni Duran i Lleida, assegurà que les noves mesures econòmiques "van en la bona direcció, la qual cosa no significa que siguin suficients". "Creiem que el Govern pot adoptar més mesures d'estímul a l'ocupació", anuncià per advertir que caldrà esperar per "veure-les concretades", en particular fent referent a la gestió privada dels aeroports. Pel que fa al diputat d'IU, Gaspar Llamazares, aquestes mesures "improvisades" aprofundeixen en l'estancament de l'economia espanyola i a suposen "malbaratar" la propietat pública. A més, confirmen una sortida "injusta" de la crisi i per això s'hi oposa "radicalment". Tot això li fa augurar un "conflicte social", ja que el Govern es mostra "fort amb els aturats i feble amb els empresaris".
Pel que fa a la idea de Joan Ridau, el portaveu d'Esquerra assenyalà que aquestes mesures són una "nova concessió davant de la sobreexcitació dels mercats" que es tradueix en una "retallada social que perjudica novament els més febles". Respecte de la privatització d'AENA, considera que la reunió del president amb les grans empreses "comença a donar els seus fruits" amb una "passa a favor dels grans sectors econòmics en lloc d'apostar per l'interès general".
Els sindicats també desaprovaren les noves mesures. El secretari d'Acció Sindical d'UGT, Toni Ferrer, explicà que Zapatero "comet l'error de pensar en els mercats", ja que aquests "cada vegada exigiran més" si el "Govern continua fent sacrificis amb els drets dels treballadors". El secretari de comunicació de CCOO, Fernando Lezcano, les qualificà "d'antieconòmiques". Així, només les patronals CEOE i Cepyme van considerar "positives" les mesures i confien que suposin una "primera passa" perquè l'Executiu emprengui una "actitud decidida" per emprendre les reformes pendents. Sostenen que el nou 'gir' de Rodríguez Zapatero va en "bona direcció" i recull "moltes" propostes realitzades per la patronal.
La privatització dels aeroports no agrada gens a les Balears
L'Executiu de Zapatero s'ha oblidat de la cogestió i ara parla, amb molta més fermesa, de privatització. Així, a banda de la ja anunciada pivatització del 49% d'AENA, es plantegen fins a tres fórmules de gestió d'aeroports: els dirigits de manera centralitzada, la creació de concessions a través d'un concurs públic com Madrid-Barajas i Barcelona-el Prat -una fórmula que es podria estendre a altres aeròdroms segons l'interès suscitat- i aquells que es gestionaran a través de filials específiques d'aquesta societat, de les quals AENA en conservarà la majoria.
Tanmateix, "la manca de concreció" de Zapatero, en paraules del conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, no agrada a les Balears. Segons el parer de Vicens, a les Illes "en cap cas" no es pot parlar de privatització, tenint en compte que els interessos dels gestors "poden no ser els mateixos que el del nostre país insular". Així, el conseller advoca perquè s'avanci cap a la cogestió, atès que "aquí necessitam aeroports de gestió i titularitat pública, perquè els vols són un servei públic".
També el senador nacionalista Pere Sampol, convençut que Son San Joan serà el proper que es privatitzarà, es mostrà contrari a la mesura. És un sentiment que comparteix el president de la Cambra de Comerç de Mallorca, Joan Gual de Torrella, que dubta que sigui la fórmula més adequada per als aeroports espanyols. Des de la CAEB, el president, Josep Oliver, creu que s'ha d'analitzar "amb prudència" el model per saber si hi participaran les comunitats i en quines condicions ho faran.
Per part seva, el coordinador d'Inicitiva-Verds, David Abril, qualificà la mesura de "doblement contrària als interessos de la ciutadania de les Illes: primer, perquè fa perillar un servei públic que és essencial en una comunitat autònoma en la qual hem d'agafar un avió per sortir del nostre territori i per entrar-hi. I també pel fet que, quan es començava a parlar de cogestió i de la participació de l'Administració autonòmica en la direcció aeroportuària, a qui es dona veu i vot és al capital privat".
S'oblida de les Balears
Per part seva, el PP i UM coincidiren a criticar que Madrid s'oblidi "de nou" de les Balears. Així, els populars lamentaren que se'n deixi fora el tercer aeroport més gran de l'Estat. Josep Melià, president d'UM, tornà a demanar la desaparició d'AENA i poder gaudir així de lliure competència.
Més de 4.000 aturats de les Illes quedaran sense ajuts
Més de 4.000 aturats de les Balears que hagin exhaurit la prestació deixaran de percebre l'ajuda de 426 euros a partir de febrer de 2011. Així ho va comunicar ahir el director provincial del Servei Públic d'Ocupació Estatal, Antoni García. Detallà que l'1 de novembre d'enguany rebien la quantitat esmentada de 426 euros un total de 4.291 desocupats de les Illes, mentre que aquest mes 1.751 persones més han sol·licitat obtenir aquesta subvenció, que es percep durant un període màxim de sis mesos, encara que els nous beneficiaris només la cobraran fins al febrer.
D'altra banda, García hi precisà que la mitjana mensual de perceptors d'aquesta ajuda, posada en marxa per agost de 2009, és de 5.640 entre gener i octubre, si bé aquesta xifra ja es va reduir fins als 4.291 dia 1 de novembre i fins als 3.840 per octubre. Així mateix, hi afegí que mensualment es rebutja un 25 per cent de les sol·licituds que es presenten al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) per beneficiar-se d'aquesta subvenció a l'Arxipèlag, pel fet que els peticionaris no en compleixen els requisits.
Dia 18, tothom al carrer
En aquest context, la UGT i CCOO de les Balears instaren ahir els ciutadans a "rebel·lar-se davant el nou "atac" del president ZP. En una assemblea conjunta mantinguda a Palma, els secretaris generals d'ambdós sindicats plantejaren la necessitat de continuar les mobilitzacions per "aturar les retallades de l'estat de benestar que du a terme el Govern central". En aquest sentit, el secretari general de la UGT a les Illes, Lorenzo Bravo, demanà als treballadors i als aturats que surtin al carrer el 18 de desembre i participin en la manifestació convocada per "fer front als mercats i al nou paquet de retallades que prepara l'Executiu central".
15 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Hi ha actuacions difícils que s'haurien d'haver fet fa temps.
El senyor Z hauria de ser més valent, enlloc de retallar ajudes socials hauria de retallar el sou els controladors. Es un col·lectiu que s'endú una imortant suma de les arques de l'Estat. Si la privatització dels aeroports ha de revertir amb una pèrdua dels super-drets d'aquestes rates privilegiades, aleshores i, malgrat estic en contra del neoliberalisme, endavant amb la privatització.
Clar, ens ensenya com s'han de fer les polítiques d'esquerra......
I encara es diuen socialistes! I ara, apurats, treuran diners a canvi d'empobrir el patrimoni estatal. Quins negocis de na Peix-frit! Que no gastin tant, i que allò que gastin sigui en coses ben necessàries i fora més obres que no fan cap falta fins que torni venir, si és que torna, el temps de les vaques grasses. I a tots els que han robat, fer-los tornar els diners. Això és el que fa falta! No sé com no els cau la cara de vergonya!
No tenc cap dubte que el PP i el PSOE, estan a les ordres del gran capital i han posat Espanya en ses seves mans, aquesta es sa conclusió final de 30 anys de politiques liberals. Ara no tenim res i som pobres(manco es polítics, clar)
Ja era ben hora, i encara han fet curt. S'ha d'acabar d'una vegada per totes amb el monopoli d'AENA. I la millor notícia de totes és l'eliminació d'aquesta ajuda a vagos de llarga durada. Pensau que a n'aquesta gent l'hem estat mantenint entre tots, amb sa meva suor ells han menjat.
Això es politica ultraliberal; "vendre ses cases i anar a lloguer"... Els politics ho han desmantellat tot i mos han duit a sa misèria, però sa gent, en general, passa de tot...NO VULL NI PENSAR ON ARRIBAREM!
ja hi ha més de 20 milions de desviació en el TREN DE LLEVANT. El tren de la VERGONYA!! més de 220 milions pel transport públic que menys gent cobreix de tot Europa!!
Hi té relació: http://www.vilaweb.cat/editorial/3819408/abans-privat-catala.html
La història de les privatitzacions ja la coneixem bé: repsol, telefonica, endesa...posar en mans dels lladres el patrimoni de tots i empitjorar i encarir el servei! Però ja se sap els mercats comanden. I el banastre d'en Zapatero, és tan sols això: un banastre.