Espanya serà així l'únic gran país de l'UE l'economia del qual continuï contraient-se aquest any. En contrast amb el cas d'Espanya, l'Executiu comunitari millora considerablement el seu pronòstic per a l'eurozona (que creixerà un 1,7% el 2010 en lloc del 0,9% que Brussel·les havia vaticinat el maig) i per al conjunt de la Unió Europea (de l'1% a l'1,8%). El comissari d'Assumptes Econòmics, Olli Rehn, ha afirmat que el model econòmic espanyol abans de la crisi era "insostenible" per la seva excessiva dependència a la "bombolla immobiliària" i ha expressat el seu suport al Govern en la reforma laboral i de les pensions, així com en les mesures d'ajust, per considerar que només així Espanya podrà recuperar competitivitat.
Després del feble creixement del 0,1% experimentat per Espanya en el primer trimestre i del 0,2% en el segon trimestre, la Comissió vaticina una recaiguda temporal entre agost i setembre (-0,1%) i una tornada al territori positiu l'últim trimestre de l'any, encara que fregant l'estancament (0,1%). Aquesta previsió xoca amb la tesi de la vicepresidenta segona del Govern i ministra d'Economia i Hisenda, Elena Salgado, que va tornar a descartar la setmana passada que hi hagi "trimestres negatius" aquest any. "El primer i segon trimestres de 2010 van registrar un creixement positiu, impulsat sobretot per factors temporals, però aquests efectes positius s'aniran apagant durant la segona meitat de l'any", aferma l'informe de l'Executiu comunitari.
La pujada de l'IVA que va entrar en vigor el passat 1 de juliol "va portar a un avenç dels plans de consum de la segona a la primera meitat de 2010" i això ja s'ha reflectit en un deteriorament dels resultats del comerç minorista durant el tercer trimestre. A més, després de créixer de forma significativa a començaments d'any, les vendes de cotxe "estan caient bruscament en el tercer trimestre reflectint el final dels plans d'achatarramiento". El resultat és que "el consum privat es contraurà durant la segona meitat de l'any". Per la seva part, la inversió continuarà sent feble, ja que l'ajust al sector de la construcció continuarà i la inversió pública "caurà com a resultat del retall de la despesa pública prevista per a la segona meitat de 2010".
Per al conjunt de 2010, la demanda domèstica traurà al creixement del PIB gairebé 1,25 punts percentuals. Per la seva part, la contribució al creixement de les exportacions netes es reduirà de 2,7 punts el 2009 a 1 punt aquest any, ja que l'augment de les exportacions durant la primera meitat de l'any s'ha vist contrarestat pel fort increment de les importacions. Malgrat l'estancament de l'economia espanyola, Brussel·les preveu que la inflació continuï creixent i se situï a finals d'any en l'1,8% per la pujada de l'IVA i de preu dels carburants (encara que la mitjana per a 2010 serà de l'1,6%, davant l'1,4% de mitjana a l'eurozona). Després de l'augment de 2009, els salaris reals s'estancaran el 2010.
Intensificar les reformes
"Crec que és molt important que el Govern espanyol s'hagi compromès a intensificar la consolidació fiscal i a realitzar reformes estructurals serioses, incloent la de les pensions i la de la reforma laboral. Recolzam al Govern espanyol" en aquests esforços molt substancials", ha afirmat Rehn durant la roda de premsa de presentació de les noves previsions econòmiques de l'Executiu comunitari. "Estic segur que la combinació de la consolidació fiscal i les reformes estructurals ajudaran Espanya a reforçar la seva competitivitat a mitjà termini i les bases d'un creixement sostenible i de la creació d'ocupació", ha ressaltat el comissari d'Assumptes Econòmics. "Espanya va sofrir molt severament la crisi financera degut especialment a la bombolla immobiliària. Les finances públiques tenien bona salut a Espanya quan la crisi va colpejar, però Espanya, com Irlanda, tenia una combinació de finances públiques sòlides i un model econòmic insostenible que es recolzava a la bombolla immobiliària", ha indicat Rehn.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
En Zapatero en sap molt més d'economia que tots aquests que diuen que Espanya no pita. De fet, viu de conya. Mai amb altre govern, ZP havia viscut millor que ara. I si viu de conya i la seva penya també cobra dels 60.000 per amunt és ben natural que negui la crisi, `perquè és cosa de les classes ínfimes, de cambrers i picapedrers afiliats al PP.
Però, en Manera va dir que ja hi havia una remuntada. Com quedam?
Es que teníeu qualque dubte que seguíem en crisi, amb aquesta colla de pol·lítics que estem patint? Aquest pais només pot sortir de la crisi amb canvi molt dràstic, començant pel govern.
Ja no em crec res del que diuen els estudis i les projeccions econòmiques, venguin d'on venguin.