TW
0

Fa cinc anys que Nemesio Suárez és el director de l'aeroport de Palma, una infraestructura bàsica per a Mallorca que el mes passat celebrà el 50è aniversari i en la qual treballen unes 12.000 persones, de les quals prop de 550 pertanyen a AENA. D'empreses, n'hi ha 300, entre les quals s'inclouen devers 107 aerolínies.

Ara ja ha passat, però què suposaria una vaga de controladors el mes d'agost?
Preferesc no pronunciar-m'hi, aquest perill ha passat i s'ha assolit un acord.

Enguany, però, l'aeroport de Palma registra menys passatgers que altres anys...
Bé, a la fi una bona notícia. El juliol, per primera vegada des d'abril de 2009, s'han registrat xifres positives, amb un creixement del 2,1% respecte de juliol de l'any passat. Esperem que el mes d'agost segueixi la mateixa línia.

Vós heu viscut els anys del boom de Son Sant Joan com a director, quants passatgers hi passaven?
El màxim va ser el 2007, amb 23.228.000 passatgers en tot l'any. La mitjana són entre 75 mil i 80 mil passatgers diaris durant els mesos d'estiu. La xifra més alta registrada en un dia és de fins a 155.000 passatgers. És un aeroport estacional i el 80% del trànsit el tenim durant sis mesos i el 20% restant, en l'altre mig any.

I què suposa dirigir un aeroport estacional?
Ja de per si és un gran inconvenient econòmic, no només per a nosaltres, sinó per a tota la indústria turística. Mai no tens els mateixos recursos que puguin tenir altres aeroports amb els mateixos passatgers tot l'any i els mesos propers a la temporada alta ens hem de tornar a posar les piles. Però també et dóna més marge a l'hivern per analitzar el que ha ocorregut durant la temporada passada i planificar la futura.

Quin cost té mantenir aquest aeroport?
És equilibrat amb les instal·lacions que té. Ens hem de plantejar, sobretot amb l'entrada del nou hub, racionalitzar les infraestructures durant l'hivern. Una bona política de gestió i estalvi suposa reduir-les durant l'hivern. Ens hem d'adapar i adequar a les necessitats que et marca l'hivern.

Vós heu vist fugir aerolínies de Son Sant Joan, però fa poc heu presenciat el naixement d'Alba Star. Què ofereix aquest aeroport?
Les companyies aèries són empreses, i com a tals tenen estratègies, en les quals de vegades hi entres i d'altres no. No ens hem d'enfonsar perquè una aerolínia se'n vagi, sinó que hem de fer feina amb tot el sector per crear les condicions que han trobat en nosaltres companyies com Alba Star.

Air Berlin fa una gran aposta.
Entra dins els nostres eixos estratègics per als propers tres anys. Hem adaptat unes infraestructures perquè la seva operativa sigui rendible, de qualitat i li permeti créixer. I això és el que hem d'oferir a qualsevol companyia.

De què o de qui depèn la connectivitat?
En aquests moments ens l'ofereix Air Berlin. Altres ciutats com Sevilla o Bilbao, amb més ciutadans al seu voltant, no tenen tanta connectivitat com nosaltres amb Air Berlin. Això és un luxe i ho hem de cuidar, perquè per a nosaltres és vital.

Quins reptes teniu?
A més de consolidar el hub de distància curta i mitjana, el repte seria consolidar noves rutes de llarga distància i en això feim feina. També hem de treballar en la creació de noves rutes. Per això, el sector ens hem d'unir, ja que els passatgers no vénen a l'aeroport, sinó a Mallorca.

Quina valoració feis del 50è aniversari?
Crec que l'aeroport de Palma té un futur esplèndid i unes bones instal·lacions, però s'ha d'anar fent feina dia a dia.

Què suposaria la cogestió per a l'aeroport de Palma?
La decisió que dins aquest model s'inclogui Son Sant Joan depèn de Foment. En cas que fos així, si dins el consell d'administració de la societat anònima hi està assegut el Govern autonòmic, veurien les dificultats de la gestió d'un aeroport com aquest i també hi aportarien la col·laboració que en molts casos és necessària, com ocorregué amb el nigul volcànic.