Controladors aeris i representants d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) mantenen les converses sobre les negociacions del nou conveni, per arribar a un acord que eviti la vaga anunciada pel col·lectiu.
Els controladors integrants de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), van aprovar massivament, amb el suport del 98,25% dels treballadors que van acudir a votar, donar un mandat a la Junta Directiva perquè pogués convocar vaga.
No obstant això, tant des d'AENA com des d'USCA s'han mantingut les negociacions obertes per evitar una mobilització, que segons el secretari de Comunicació del sindicat, César Cabo, "ningú no vol realitzar".
Cercar la solució pactada
Ambdues parts es mostraren ahir disposades a cercar una solució negociada al conflicte que mantenen des de fa sis mesos i que ha generat una possible convocatòria de vaga d'aquest col·lectiu per a l'agost. Els motius del torcebraç entre aquests professionals i Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), que depèn de Foment, són les diferències sobre el nou conveni col·lectiu; la nova llei que regula el trànsit d'aeronaus, que rebé el vistiplau del Govern el 14 d'abril passat; i dos decrets, un que organitza els torns de treball i un altre d'aprovat fa poc que liberalitza aquests serveis. Les negociacions continuaran avui, a l'espera d'arribar a un acord. Això no obstant, els controladors asseguraren que queda "en mans del ministre de Foment, José Blanco", la decisió que la junta opti o no per la vaga. Així mateix, insistiren que les aturades es convocaran quan la direcció del sindicat USCA ho consideri "necessari i oportú".
Nova oferta
De fet, AENA plantejà ahir horabaixa a USCA incorporar al Reial Decret d'activitat i descans diverses demandes que el sindicat dels controladors assegurava que "impedien l'avanç de la negociació" sobre la renovació del conveni col·lectiu. En un comunicat difós per AENA, l'entitat pública subratllà l'oferta de diàleg assumint plantejaments demanats per la central. Entre aquestes exigències, destaca la referent a la garantia d'una retribució mitjana per als controladors operatius de 200.000 euros anuals el 2010 i en anys successius fins al 2013, amb la condició que "la prestació del servei s'acomodi a allò establert en la Llei 9/2010 i es desenvolupi amb plena normalitat, en un marc de competitivitat, reducció de l'absentisme i millora de l'eficiència."
AENA també ha acceptat incloure al Reial Decret una clàusula que permet els canvis de torn autoritzats per l'ens entre aquests professionals, "sempre que n'estiguin garantits la seguretat i el dret al descans". En tercer lloc, AENA preveu l'adequació de la jornada laboral a la càrrega de feina prevista en cada dependència i hi incentivarà la millora de la productivitat i l'eficiència. Això significa que "la jornada anual màxima de 1.670 hores, més 80 hores extra (en contrast amb les 1.800 d'anys anteriors), s'ajustarà a la càrrega de treball de cada centre i als requeriments de l'activitat".
Vaga "injustificada"
Per part seva, Blanco insistí que la convocatòria de la vaga d'aquest col·lectiu és "injustificada" i "pretén només mantenir uns privilegis que el Ministeri no està disposat a complir". En qualsevol cas, destacà que tot es pot negociar. "Diàleg sí, però dins la nova llei. Farem l'intent d'abordar aquests punts de la mesa reivindicativa que ens han presentat. Ho volem fer amb la màxima transparència. Dins la llei tot és possible, però al marge de la llei no hi ha res que sigui possible", recalcà el ministre. Blanco advertí, a més, que l'aturada dels controladors se sumaria "a les dificultats que ja té el sector aeri". Quant a les acusacions d'aquests treballadors que és "autoritari", hi replicà que no les volia comentar. No obstant això, "tota la societat sap que és un sector que gaudia d'uns privilegis exagerats, que tenia la productivitat més baixa de tota la Unió Europea i els salaris més alts", avisà el dirigent del PSOE.
El Govern balear i les patronals fan una crida a la "responsabilitat"
La idea que en plena temporada turística es pugui dur a terme una vaga de controladors aeris no agrada a ningú. El Govern, els partits i les patronals de Balears fan una crida de "responsabilitat" al sector i alerten del mal que pot provocar a l'economia de l'Arxipèlag. Des de l'Executiu, la portaveu i consellera de Turisme, Joana Barceló, reiterà ahir que "demanarem a Foment que imposi uns serveis mínims màxims a les Illes". Tanmateix, Barceló confià que aquest col·lectiu no arribi a convocar la vaga i l'instà a demostrar "responsabilitat de país". La consellera recordà que el simple anunci de la convocatòria és "terrible", perquè ja suposa una "amenaça" per a l'activitat turística, atès que genera "por de quedar aïllats" als visitants. En aquest sentit, indicà que el mercat estatal "en seria el més afectat".
També els partits nacionalistes mostraren preocupació pel tema. Des del PSM, instaren el Govern central i els controladors "a fer tots els esforços possibles per evitar l'aturada del servei en ple mes d'agost, perquè els efectes poden ser desastrosos per a l'economia balear". De la mateixa manera, UM demanà "un darrer esforç", alhora que lamentà la "impotència" de les Balears davant "els efectes negatius que provoquen grups professionals minoritaris en el transport".
Patronals
Tant la CAEB com la Federació Hotelera apel·laren ahir a la "responsabilitat" tant de l'Administració com dels controladors "perquè finalment s'arribi a un acord i es pugui desconvocar la vaga". Amb tot, i en nom de la patronal, la CAEB va fer una crida a les parts implicades amb l'objectiu que "quedin garantits els serveis mínims". El president dels empresaris illencs, Josep Oliver, assenyalà que "uns hipotètics retards poden tenir conseqüències greus en la nostra economia". En la mateixa línia es pronuncià Marilén Pol, presidenta de la Federació Hotelera de Mallorca. A parer seu, "el mal que es fa ara mateix al sector i a l'economia del país és greu". A més, trobà "inacceptable" que les reivindicacions laborals d'un col·lectiu de 2.000 persones repercuteixi en els resultats globals de l'hoteleria.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.