Fa poc més d'una setmana que Joan Gual de Torrella va ser reelegit president de la Cambra de Comerç de Mallorca per aclamació. Comença així el seu segon mandat al capdavant de la institució insular. Així mateix, és el president de la Comissió de Turisme del Consell Superior de Cambres i de la Xarxa de cambres de Comerç insulars d'Europa (Insuleur).
Quins reptes us heu marcat per a aquests propers quatre anys?
Esperam que sigui el mandat de la recuperació econòmica. Amb aquest procés de recuperació, allò que li agradaria a la Cambra és acompanyar les empreses precisament en l'actualització del producte. Aquí tenim una societat de serveis turístics i després de la crisi quedarà més fixat que mai el mapa de la competència, per la qual cosa hem de saber perfectament quin és el nostre lloc. Tenint en compte que és el turisme de masses el que ens deixa i no viceversa, haurem de situar en quins productes les Illes poder ser fortes, per garantir el futur de la nostra estructura econòmica.
Des de la Cambra heu fet molta feina en transport aeri. Què voldríeu?
L'aeroport és la infraestructura bàsica per a Balears. Sempre hem pensat que s'ha de gestionar en funció de l'estratègia que tenim a Balears, quant a mercats i la relació amb les companyies aèries. De moment, és un projecte que no veim pròxim. El plantejament que es fa des del Ministeri, en què aparentment Son Sant Joan optaria a certa autonomia, sempre estaria supeditat al conjunt d'Espanya. Per nosaltres, el model adequat és el d'una gestió individualitzada, no integrada, perquè la realitat local és la que ha d'imperar a l'hora de gestionar-lo. També veim que la idea del Ministeri és una preparació per a la privatització del monopoli públic d'AENAa fi de convertir-lo en monopoli privat. Aquest és el pitjor escenari possible per a Balears. L'aeroport ha de ser públic, amb intervenció d'agents privats i individual.
També us heu posicionat amb la nova llei de ports?
Inclou una sèrie d'articles que penalitzen el trànsit insular, tant de passatgers com de mercaderies. El món empresarial ha traslladat les seves inquietuds als ponents d'aquesta llei i n'esperam una resposta positiva. I és que es condemna unes illes a ser purament productores de turisme, un supòsit que no s'ha de decidir a través d'una llei.
Quines previsions feis per a aquesta propera temporada?
Hem viscut un principi espantós que ha tombat l'expectativa que teníem que arrencava bé el segon trimestre. Ara, però, hem d'esperar que a partir de maig no hi hagi més desastres de caràcter natural, que el clima hi acompanyi i que comencem a recuperar el ritme de producció normal. Això hauria de ser l'inici d'una entrada a la normalitat, perquè els nostres clients són en destinacions on l'economia s'està recuperant.
Per on passa la recuperació del futur a Mallorca?
Hem d'oferir un producte millor que la competència. Els darrers anys ens havíem acostumat a guanyar la competència gràcies a les seves desgràcies. Avui en dia ho hem de fer basant-nos en les nostres capacitats. Sobretot, ens hem d'obrir a diferents especialitzacions de visitants. Hem d'apostar per nous productes amb la qualitat i el preu que hagin de tenir, i això implica formació i obrir-nos a nous mercats.
Heu donat suport a la plataforma contra la corrupció que presideix Alexandre Forcades...
La corrupció és una forma de delinqüència que no consideram generalitzada dins el món polític i empresarial, però entre tots hem de crear mecanismes de rebuig contra aquest comportament indecent. La corrupció, des d'una visió empresarial, distorsiona les regles de la competència. Hem de crear mecanismes des del convenciment, més protestant, i no des d'aquesta tolerància tan mediterrània.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Doncs des de Catalunya pensem que´ls aeroports tenen que esser participats per per les institucions autonomiques. El poder central mitjançan Aena a prioritza Barajas com a "hub" i la resta d´aeroports espanyols tenen que esser uns suministradors de Barajas. ¿Li conve aixo a Mallorca? Cinc aeroports a Espanya tenen superavit - cas Palma de M. i BCN - i la resta deficit com els "invents" de Ciudad real i Huesca que tenen que pagar els altres. ¿Li conve aixo a Mallorca?.doncs anem fen discursos de complaença a Aena