El 80% dels vols previstos ahir a Europa es van poder enlairar. | TOBY MELVILLE

TW
0

El tancament de l'espai aeri europeu des de dijous passat a causa del nigul de cendra volcànica procedent d'Islàndia, tot i que ja es comença a recuperar de manera paulatina, ha fet molt de mal al sector turístic i a les aerolínies. L'Aliança per a l'Excel·lència Turística, Exceltur, estima que en aquests sis dies les pèrdues del sector turístic, incloses les companyies aèries, en el conjunt de l'Estat espanyol són d'uns 252 milions d'euros. Pel que fa a Europa, però, els danys econòmics de les aerolínies han assolit els 1.260 milions d'euros, segons informà ahir l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA).

En una conferència de premsa per fer balanç del primer trimestre de l'any, el vicepresident d'Exceltur, José Luis Zoreda, va assenyalar que el sector deixa d'ingressar 42 milions d'euros diaris, al marge de l'impacte sofert per les aerolínies, "un càlcul conservador", que es traduirà en bona part en "pèrdues directes" en els comptes dels seus resultats. El lobby turístic va incloure en aquesta estimació establiments hotelers, botigues dels aeroports, agències de viatges, lloguer de vehicles i altres empreses vinculades amb el turisme, partint de la mitjana de despesa dels turistes estrangers que visiten l'Estat el mes d'abril i tenint en compte que els que van quedar atrapats també generaren "algun ingrés", tot i que a un preu menor i en condicions "molt desfavorables".

Des d'IATA van estimar que les pèrdues van ser més accentuades durant els tres dies en què el tancament va ser més intens, del 17 al 19 d'abril, amb pèrdues d'ingressos de 297 milions d'euros diaris. El director general i conseller delegat de l'IATA, Giovanni Bisigniani, indicà que la crisi impactà el 29% del sector de l'aviació global i 1,2 milions de passatgers diaris. "L'escala de la crisi ha eclipsat la de l'11-S, quan l'espai aeri nord-americà es tancà durant tres dies", sentencià. No obstant això, l'IATA també notà alguns estalvis de costos derivats de la permanència a terra de les aeronaus, a més d'una retallada de la factura per combustible de 81,8 milions cada dia respecte de l'habitual, tot i que es van veure contrarestades pel cost de l'atenció als passatgers afectats per les cancel·lacions. Pel que fa a aquesta conjuntura, Bisigniani urgí els Governs a compensar les aerolínies per les pèrdues d'ingressos i posà com a exemple els 5.000 milions de dòlars desemborsats pel Govern dels EUA per ajudar les formacions aèries després de l'11-S.

Lleu millora

Exceltur també reclamà al Govern central "un pla d'ajuts específic i proporcional" que podria incloure la posposició de l'anunciada pujada de l'IVA i l'aplicació de reduccions en les cotitzacions a la Seguretat Social de les empreses. I és que aquest lobby turístic preveu que el PIB turístic caigui un 0,9% en el conjunt de l'any, tot i que en el primer trimestre del 2010 el sector ha experimentat una lleu millora. De gener a març, el descens fou de l'1 per cent, segons les seves estimacions, en apuntar cap a una "desacceleració" del ritme de caiguda de l'activitat turística a principi d'any, després de tancar el 2009 amb una caiguda del 5,6 per cent.

Crítica a la limitació "excessiva" del trànsit aeri

El president d'Air Europa, Juan José Hidalgo, va considerar ahir que "s'ha anat massa lluny" en les limitacions imposades al trànsit aeri per les autoritats de la Unió Europea a conseqüència del nigul de cendra volcànica. "En aquesta ocasió s'han extralimitat els sistemes de seguretat perquè s'ha comprovat que no hi havia tal perjudici als motors, ni s'havia d'haver tancat tot", manifestà el màxim responsable de Globalia, grup en el qual s'integren Air Europa i altres empreses lligades al transport i al turisme, el qual assenyalà que els sistemes de seguretat aeroportuaris a Europa "vénen sempre imposats" des dels EUA a través de la Gran Bretanya.

Segons el parer d'Hidalgo, la crisi del transport aeri que ha estat ocasionada per l'erupció volcànica "ha fet un mal terrible" al sector, encara que en el cas d'Air Europa només ha afectat les connexions amb París i Londres i diversos enllaços entre les illes Canàries i el nord del continent, la qual cosa ha alterat el 10 per cent de les operacions en els darrers dies. Air Berlin ha sortit bastant més afectada per la contaminació volcànica, especialment pel que fa a les connexions amb Alemanya. El seu director general a Espanya i Portugal, Àlvaro Middelmann, va manifestar que "si bé al principi és comprensible que es prenguessin tot tipus de precaucions", considera que "s'haurien d'haver posat també en marxa processos per mesurar i verificar tot allò", ja que entén que "en un moment donat era simplement un model informàtic".