L'aeroport de Palma registrà ahir més de 120 cancel·lacions i uns altres 38 vols especials. | Agencies

TW
0

Les cancel·lacions massives de vols i reserves hoteleres a les Balears arran del nigul de cendra volcànica no han suposat més que un cop dur a l'inici d'una temporada turística que l'únic que volia era deixar enrere la crisi econòmica mundial. Però sembla que els efectes d'aquest fenomen natural no tan sols no permeten enlairar-se als avions, sinó tampoc a una ansiada recuperació turística que tot just havia agafat el vol a les Illes. Els hotelers de Mallorca, davant de l'allau de cancel·lacions, donen per perdut l'abril i anuncien que maig es vendrà a base de superofertes per les pressions dels touroperadors.

Enfront d'aquesta conjuntura, el Govern autonòmic avançarà un projecte mitjançant el qual hi haurà un servei de relacions públiques amb Anglaterra i Alemanya per conèixer el parer dels ciutadans dels nostres principals emissors de turistes. Així ho revelà ahir la consellera de Turisme, Joana Barceló, després d'haver-se reunit ahir dematí amb hotelers, agències de viatge i touroperadors per valorar la situació i fer un seguiment de la recuperació del trànsit aeri, especialment per les possibles conseqüències sobre el mercat turístic. "Ser unes illes i tenir una dependència tan gran d'aquesta activitat econòmica és un element de preocupació màxima", afirmà. Barceló va reconèixer que les pèrdues registrades són "importants", per la qual cosa advocà per treballar per la "normalitat", a fi que aquesta situació "no condicioni la temporada".

En qualsevol cas, des del sector mostraren preocupació, perquè "necessitarem, com a mínim, una setmana per refer-nos-en". De totes maneres, "si la recuperació de l'espai aeri britànic no es restableix aviat, haurem de donar per pedut el mes de maig d'aquest mercat", sentenciaren. D'altra banda, i segons explicà després de l'encontre el president de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), Antoni Horrach, el Govern pretén habilitar la seu del departament de Turisme com a oficina informativa sobre l'estat dels principals aeroports europeus, principalment els d'Alemanya i Anglaterra. Es tracta d'una iniciativa que Horrach qualificà "de molt útil", perquè permetrà als seus associats conèixer "de primera mà i segon a segon" unes "dades fonamentals per aconseguir una regularització".

Així mateix, el representant empresarial es mostrà "agraït" per l'actuació de l'Executiu respecte d'aquesta problemàtica i assenyalà que la reunió d'ahir dematí havia posat de manifest la necessitat de "tornar a la normalitat". Tanmateix, Horrach assegurà que encara és prest per entrar a valorar-ne les pèrdues, a pesar de reconèixer que totes les cancel·lacions i els turistes que han deixat de venir aquests dies representen una xifra més gran que la dels que han prolongat la seva estada. Així, remarcà que el mes d'abril "pareixia que ens podia anar bé", però "s'ha vist minvat per aquesta circumstància".

Restauració

Per la seva banda, el president de la PIMEM, Juan Cabrera, assenyalà que s'han anul·lat entre 1.500 i 1.800 serveis de dinars i sopars, als restaurants de Mallorca, que s'havien previst per a aquesta setmana amb motiu de diferents congressos i turisme d'incentius. Així, s'han perdut devers 2.000 clients als establiments de l'Illa, explicà Cabrera.