Protesta dels treballadors de la companyia, per gener, davant la seu de la CEOE. | Efe

TW
0

Tres mesos després de deixar d'operar, Air Comet, l'aerolínia del president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferrán, i del seu soci Gonzalo Pascual, va presentar ahir el concurs voluntari de creditors davant del Jutjat Mercantil 8 de Madrid, amb un deute de prop de 160 milions d'euros. Segons fonts de l'aerolínia, la companyia ha deixat passar tres mesos, emparada en la nova Llei concursal, per intentar arribar a acords de pagament amb proveïdors i creditors, entre ells, HSH Nord Bank, el banc alemany que va provocar-ne el tancament en presentar una demanda davant la justícia britànica per l'impagament de 17,2 milions d'euros derivat del lloguer d'avions, que ja ha retirat. Amb la declaració del concurs voluntari de creditors, els usuaris afectats pel tancament d'Air Comet i els treballadors de l'aerolínia podran començar a reclamar els seus doblers. Això suposa un alè per als empleats, que dilluns sol·licitaren permís a la Delegació del Govern de Madrid per fer una concentració, demà a les 12.00 hores, davant la seu del grup Marsans, per exigir, precisament, la presentació del concurs de creditors.

Negociacions frenètiques

Air Comet ha negociat fins al darrer moment acords que permetessin "reduir deute" i impulsar la viabilitat de la companyia, mentre cercava un nou inversor que injectàs el capital que fos necessari. El nou article 5.3 de la Llei concursal -al qual s'han acollit grans empreses com Nozar i Ploder- permet a una companyia negociar un conveni anticipat de creditors durant tres mesos i declarar-se insolvent abans que acabi el mes següent. Aquesta fórmula paralitza, a més, els concursos necessaris que puguin instar els seus creditors, com el que va presentar a final de desembre un grup d'equatorians, que en el cas d'acceptar-se podria comportar que els gestors d'Air Comet arribassin a perdre les facultats de gestió i disposició del patrimoni de l'empresa.

La impossibilitat de tancar acords amb els seus creditors privilegiats -sobretot entitats financeres- i la pressió dels sindicats ha fet que l'empresa no esgotàs els quatre mesos que li concedia la Llei concursal i hagi presentat avui el concurs voluntari de creditors (antiga suspensió de pagaments). La companyia podria disposar d'un actiu molt superior als seus deutes, ja que està pendent que el Govern argentí l'indemnitzi amb 300 milions de dòlars (uns 222 milions d'euros al canvi actual) per l'expropiació d'Aerolínies Argentines. En qualsevol cas, la presentació del concurs és un pas imprescindible perquè els treballadors de la companyia, un total de 640, cobrin els salaris pendents, que podrien suposar entre 4 i 5 milions d'euros, a la qual cosa caldria afegir les indemnitzacions dels 250 treballadors que han vist com s'extingia la seva vinculació amb la companyia en virtut de l'ERO.