Son Sant Joan mou 175 milions anuals

L'aeroport de Palma generà el 2009 una xifra de negocis de 172 milions d'euros i obtingué un resultat després d'impostos de 26,58, amb la qual cosa és un dels més rendibles dels 48 de la xarxa d'AENA

TW
0

Els ingressos d'explotació de Son Sant Joan en el 2009 van ser de 175,73 milions d'euros i les previsions per al 2010 van en augment, ja que es pronostica que l'aeroport de Palma ingressi 184,15 milions d'euros. D'aquesta quantia, el gran gruix, 172,07 milions, pertany a la xifra de negocis, de las qual 125,77 milions són en concepte de serveis aeroportuaris, mentre que 46,30 milions pertanyen a serveis comercials. Els poc més de 3,5 milions d'euros restants pertanyen a altres conceptes, com són ingressos d'explotació i d'altres de caràcter excepcional.

De la seva banda, les despeses d'explotació de Son Sant Joan en l'exercici passat arribaren als 144,11 milions d'euros, de manera que el resultat d'explotació va ser de 31,62 milions. Com ja es va fer públic en el seu moment per part del Ministeri de Foment, de qui depèn l'ens públic Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), només nou dels 48 aeroports de la xarxa van tancar el 2009 amb beneficis: els d'Alacant, Màlaga, Gran Canària, Tenerife Sud, Bilbao, Girona, Palma Eivissa i San Javier (Múrcia). El mateix dia que el ministre de Foment, José Blanco, va donar a conèixer el nou model de gestió aeroportuària, també va fer públiques les dades econòmiques dels aeroports que pertanyen a la xarxa d'AENA, uns resultats que el Govern central no acostuma a fer públics. D'aquesta manera, fins i tot la majoria de comunitats autònomes, com és el cas de Balears, van poder conèixer els guanys dels seus aeroports.

Així, si se suma el resultat financer al d'explotació, de 6,20 milions d'euros a l'aeroport de Palma, surten els 37,82 milions de xifres operatives de Son Sant Joan, la més elevada de tots els aeròdroms que gestiona AENA.

Com es pot observar en el gràfic adjunt, el resultat operatiu de l'ens públic en l'exercici passat va presentar signe negatiu, de -432,97 milions, com a conseqüència dels resultats en números vermells en la gran majoria d'aeròdroms que gestiona. Barajas, un dels principals aeroports de l'Estat, i el que registra el major nombre de passatgers anuals, és el que té el resultat més negatiu en gran diferència, de -300 milions d'euros. Tot i això, s'ha de tenir en compte que els aeròdroms de grans inversions com els de Màlaga, Sevilla, Eivissa, Alacant i tots els canaris patiran un impacte negatiu quan se'ls imputin les amortitzacions corresponents.

En aquest resultat operatiu, però, encara se li han de restar els impostos, que en el cas de Son San Joan van ser d'11,24 milions d'euros, de manera que el resultat després d'impostos de l'aeròdrom de Palma va ser de 26,58 milions d'euros el passat exercici. Una xifra només superada pel d'Alacant, amb uns resultats de 30,5 milions d'euros, fet que converteix el de Palma en un dels més rendibles de tot l'Estat espanyol. Amb vista al 2010, Son Sant Joan també es mantindrà en la mateixa categoria, amb unes previsions de 35,61 milions d'euros com a resultat després d'impostos.

Passatgers

Son Sant Joan és, sens dubte, conegut arreu i a través d'ell arriben a l'Illa milions de passatgers cada any, especialment durant els mesos d'estiu. De fet, tot i que la situació de crisi ha disminuït el nombre de passatgers, Son Sant Joan es manté com a tercer aeroport estatal en nombre de passatgers i durant el 2009 va registrar un trànsit de 21.203.028 persones, un 7,1% menys que l'any 2008.

Això no obstant, tot apunta que amb vista a aquest estiu l'activitat remuntarà. Així ho anuncià el president d'AENA, Juan Ignacio Lema, divendres a Palma, el qual va indicar que l'increment de places d'avió a Balears és d'un 10% amb vista als propers mesos d'estiu. De fet, la intensa activitat que Son Sant Joan registra durant la temporada alta contrasta amb els mesos d'hivern, quan l'immens aeroport queda gairebé desert, lluny del bullici que viu durant l'època estival. Aquesta condició d'irregularitat és molt present en la seva organització, i, especialment, a l'hora de dur a terme la seva gestió.

Personal

Pel que fa al nombre d'empreses que durant el 2009 van prestar els seus serveis a AENA a l'aeroport palmesà gira entorn de les 300. En aquest sentit, cal assenyalar que AENA es veu obligada a contractar serveis a altres empreses perquè tant l'organització en si mateixa com el personal mateix de l'ens públic estan especialitzats en la gestió aeroportuària.

És per aquest motiu que es contracten empreses especialitzades en altres camps per poder dur a terme altres treballs que necessiten l'aeroport. En qualsevol cas, entre personal d'AENA i treballadors de les empreses subcontractades que operen a l'aeròdrom, unes 10.000 persones aproximadament fan feina a Son Sant Joan.

Així, l'aeroport de Palma conforma un entramat prou important que, des de sempre, Madrid ha controlat en la seva totalitat.

Cap a un canvi de model aeroportuari

El ministre José Blanco presentà a mitjan gener el nou model de gestió aeroportuària que ha preparat el Govern central. Amb aquest nou document, la navegació aèria continuaria essent gestionada únicament per l'Estat, mentre que pel que fa a la resta, es crearia una societat anònima que admetria el 30% de capital privat. A més, una sèrie d'aeroports, com molt probablement sigui el cas de Son Sant Joan, seran considerats singulars, de manera que hi haurà presència autonòmica en el consell d'administració, encara que en cap cas no podran obtenir la majoria. Això no obstant, no es podrà participar en algunes decisions i es podrà conèixer de primera mà tota la comptabilitat.

Tanmateix, encara queden enlaire una sèrie de qüestions que s'hauran d'anar aclarint en els propers mesos, abans que s'aprovi de manera definitiva la nova llei, com són ara qui es farà càrrec amb el deute de les noves societats dels aeròdroms singulars i qui s'ocuparà dels sous dels controladors, entre d'altres. De ben segur que el debat parlamentari està servit.