TW
0

Sembla ser que la igualtat de gènere des del punt de vista de salaris encara no és del tot efectiva, o almanco no ho va ser l'any 2007, quan en el conjunt de l'Estat el guany mitjà femení va ser de 16.943,89 euros, xifra que suposa un 25,6% menys que la masculina, que va ascendir a 22.780,29 euros, segons l'Enquesta anual d'estructura salarial 2007, que va publicar ahir l'Institut Nacional d'Estadística (INE). En total, el guany mitjà anual per treballador en el conjunt de l'Estat va ser de 20.390,35 euros, la qual cosa representa un increment del 3,6% respecte del 2006, i el salari més comú va ser de 14.503,61 euros. En gairebé totes les comunitats autònomes, el salari mitjà de les dones va ser entre un 20% i un 30% inferior al guany dels homes. A les Balears, amb un sou general mitjà de 18.886,80 euros, la diferència per gèneres va ser del 20,24%.

D'aquesta manera, el sou dels homes va ser de 20.846,75 euros, mentre que el de les dones, de 16.627,15.
Així, en el conjunt estatal el guany mitjà anual femení va representar el 74,4% del masculí el 2007, una diferència que, tanmateix, es redueix si es consideren situacions similars respecte de variables, com tipus de contracte, de jornada, ocupació i antiguitat. L'INE subratlla que la desigualtat salarial és apreciable, si es té en compte, a més, que el 20,2% de les dones tenien ingressos salarials menors o iguals que el Salari Mínim Interprofessional (SMI) el 2007, mentre que només el 7% dels homes es trobaven en aquell interval. Si observam salaris més elevats, el 16,7% dels homes van presentar uns ingressos quatre vegades superiors al SMI, davant el 7,4% de les dones. L'INE atribueix aquestes diferències, entre altres raons, a l'existència d'una major proporció de dones que d'homes treballant a temps parcial, fet que dóna lloc que els seus guanys anuals siguin inferiors.

Activitat econòmica

Si s'analitzen les diferències salarials entre homes i dones per a cada activitat econòmica, el sector femení va tenir una paga inferior al del sector masculí en totes les àrees i la d'educació fou l'activitat que representà les diferències menys accentuades. L'activitat econòmica amb més salari mitjà anual va ser la intermediació financera, amb 38.870,30 euros; en el cas contrari, l'hoteleria i el comerç, amb 14.000 euros.

Un 10% menys d'estrangers afiliats

El nombre mitjà d'afiliats estrangers a la Seguretat Social va caure a les Balears un 10% el passat mes d'agost respecte del mateix mes de 2008, de manera que la mitjana de cotitzants es va situar en 90.660 (0,86% menys que el juliol), segons dades del Ministeri de Treball i Immigració. Per sectors, la majoria dels afiliats estrangers a les Illes va correspondre al Règim General, amb 67.097; seguit del d'Autònoms, amb 14.551; el d'Empleats de la Llar, amb 7.014; l'Agrari, amb 1.740, i el del Mar, amb 258 persones de mitjana. En el conjunt de l'Estat, el nombre d'inscrits estrangers va disminuir el 9,31% en relació a l'agost de l'any passat i l'1,02% en comparació amb juliol d'enguany, fet que suposa la primera baixada intermensual després de 5 mesos de pujades.