TW
0

El turisme balear es planteja tres reptes de futur: la competitivitat, la sostenibilitat i la complexitat, segons les conclusions del nou Llibre blanc del turisme de les Illes Balears. Cap a una nova cultura turística, que es presentarà avui horabaixa a la seu central de Sa Nostra, a Palma. El document analitza la situació d’aquesta activitat a l’Arxipèlag i aspira a convertir-se en el full de ruta per establir com ha d’evolucionar el sector en la pròxima dècada.

Aquestes foren algunes de les claus que revelà el director del Centre de Recerca Econòmica (CRE), Antoni Riera, en la presentació per als mitjans que realitzà ahir, en la qual el definí com un llibre que serveix per "desenvolupar les característiques d’una nova filosofia" al voltant de la principal activitat econòmica de les Illes, sentencià el catedràtic de la UIB Eugeni Aguiló.

A més dels economistes, hi eren el director de l’Institut d’Estratègia Turística (Inestur), Antoni Oliver; la seva homòloga de l’àrea d’empreses turístiques de Sa Nostra, Ina Martínez; i Jaume Bauzà i Nativitat Juaneda, de la Cambra de Comerç de Mallorca i de la UIB, respectivament.

Segons exposà Riera, el volum recull la "important mutació turística experimentada" per la comunitat des de fa vint anys, basant-se en investigacions des d’una perspectiva multidisciplinària que inclou aspectes econòmics, socials i ambientals. S’hi exposa que el turisme s’ha transformat durant els darrers anys en el motor de les Balears i ha exercit "efectes multiplicadors" en altres sectors de l’economia.

El Llibre blanc també aborda la característica de destinació "madura" de les Illes, a més dels esforços que s’han de fer per continuar mantenint el paper de líders en un "context d’elevada competència". O, dit d’una altra manera, segons Riera: "Ha arribat el moment de transformar (el model turístic) per continuar aprofitant el nostre lideratge".