TW
0

La crisi del consum també afecta els béns de primera necessitat. Després d’anys de beneficis desorbitats gràcies a la multiplicació dels marges comercials, les grans cadenes de supermercats han començat a acusar el descens d’ingressos per l’aparició de competidors que ofereixen preus més baixos.

Per això, d’un temps ençà, les cadenes s’han llançat a una batalla pels preus (i per la clientela) que darrerament el president de Mercadona, Juan Roig, ha arribat a qualificar com "una tercera guerra mundial sense bales". Ja no n’hi ha prou amb la marca blanca.

L’empresa valenciana inicià la campanya de davallada de preus l’octubre passat i assegura que ja ha aconseguit retallar la senalla de la compra un 10% i es planteja si fer-ho fins a un 17%.

Mercadona estima que una família gastava fins ara 600 euros en el carro de la compra al mes, i l’objectiu és que ara només en costi 500 cada mes. Com? Amb un carro en el qual la mateixa companyia selecciona els productes per marca recomanada.

Tot i que des de l’empresa del Túria descarten donar un percentatge "exacte" de fins on poden arribar a descendir els preus, sí que es plantegen fer-ne rebaixes enguany per valor de 2.000 milions d’euros.

La darrera que s’ha sumat a la batalla ha estat Carrefour, que assegurava dimarts passat que abaixaria els preus un 25% en uns 10.000 productes de cada un dels seus establiments. Així les coses, la firma francesa promet "la major baixada de preus" de la història de la distribució espanyola.

La davallada serà, segons la multinacional, tant en articles de marca pròpia com en els dels fabricants i afectarà els alimentaris i els que no ho són, ja que se centrarà en els de "més necessitat per a les famílies".

Amb això, la setmana passada les associacions de pagesos i de consumidors tornaven a exaltar-se per l’elevada diferència entre el preu que es paguen pels productes frescos i el comercial a les prestatgeries dels supermercats.

Mentrestant, el grup Eroski i Alcampo han optat per opcions més clàssiques. El primer anuncia descomptes de fins al 40 per cent; i el segon en tria les campanyes puntuals.

Clar que el grup Carrefour ocupava el segon lloc més barat en el darrer rànquing de l’observatori de preus de distribuïdors d’alimentació a l’Estat espanyol elaborat pel Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç. Mentre que Alcampo n’ocupava el sisè, Mercadona el vuitè i Eroski és la tretzena distribuïdora més barata del territori.

Fins que els súpers arribin als preus reals que paguen als productors –un 500 per cent menys de mitjana– encara els queda moltes batalles per lliurar.