TW
0

Les explicacions de la companyia elèctrica Gesa a les queixes generalitzades dels seus clients pel nou sistema de tarifació i facturació que s’ha començat a aplicar enguany tampoc no convencen gens els grups polítics. Ben al contrari, els responsables de la companyia són acusats d’aprofitar-se de la situació "per guanyar més doblers" a costa dels ciutadans. El president de Gesa, Bartomeu Reus, acompanyat del seu director general, Andreu Rotger, comparegué ahir davant la Comissió d’Economia del Parlament per assegurar que la seva companyia "no ha fet res malament ni ha comès cap error, sinó que s’ha limitat a aplicar la llei vigent".

Cap dels portaveus, en major o menor mesura, no acceptà aquesta afirmació i coincidiren a retreure als responsables de Gesa que "quan hi ha una protesta generalitzada és que passa alguna cosa". Insistiren que hi ha hagut reclamacions d’usuaris per "facturacions astronòmiques" que no es poden atribuir només al resultat dels factors que apunta la companyia. Aquests factors tornaren a ser defensats davant la Cambra amb les explicacions del director general Andreu Rotger. Bartomeu Reus en quedà al marge, tot i que la sol·licitud de compareixença anava dirigida a ell. Rotger explicà que, en aplicació de la nova normativa estatal i agafant l’exemple d’un usuari mitjà, l’increment total de la factura és a causa en un 26% de l’augment del preu de l’energia; en un 36,2% de la pujada del consum –"per un hivern especialment cru"–; en un 19,3% del recàrrec per excés de consum; en un 18% dels imposts i tot just un 0,5% pel càlcul estimatiu que es fa a partir del nou termini mensual per a la facturació.

Aquest darrer concepte és on rau la polèmica perquè, com ha establert la recent resolució de la Direcció General d’Indústria del Govern, Gesa hauria aplicat tarifes d’enguany a partir de l’energia consumida durant el 2008. A més d’això, hauria fet lectures estimatives sobre conceptes en què s’havien de fer de manera real. Per això l’han obligada a una refacturació generalitzada i a reemborsar-ne la diferència als clients. Tot i això, tant Reus com Rotger advertiren que segons els càlculs de Gesa això només representarà un 0,25% de la facturació, "cèntims d’euro", i que és atribuïble a "la mecànica operativa per fer els càlculs" i no a un error de la companyia, per la qual cosa s’han creat "falses expectatives". "La devolució no és problema", sentencià Reus, que atribuí part dels problemes originats a la nova normativa aprovada pel Ministeri d’Indústria.

"Res no els impedia facturar bé", retragué Margalida Mercadal, portaveu del PSIB i la més crítica ahir amb els responsables de Gesa. Apuntà que molts dels factors que assenyala la companyia per explicar l’exagerat increment de les factures "ja s’haurien d’haver reflectit a final de 2008". Biel Barceló, del Bloc, considerà que les seves afirmacions encara eren insuficients per explicar la polèmica i els problemes dels clients, mentre que el popular Josep Juan Cardona manifestà que "no li quadraven els nombres" de la companyia i apuntà la possibilitat que el Govern sancioni Gesa.