"L’empresa ha estat constituïda recentment per agrupar els nous inversors d’Spanair", confirmava en una nota a darrera hora d’ahir la nova societat.
La portaveu del Govern, Joana Barceló, subratllà poc després de conèixer la notícia que l’Executiu acordarà amb els nous compradors el manteniment dels actuals llocs de treball a Balears i la "màxima" connectivitat de les Illes.
Barceló recalcà que, encara que la nova direcció de la companyia decideixi traslladar la seva seu a Barcelona, el Govern establirà els contactes "necessaris" per garantir el "mínim traspàs d’ocupacions a la capital catalana".
A més a més, apuntà que "no està tancada" la possibilitat que pròximament pugui entrar a formar part de l’aerolínia algun empresari balear.
En similars termes s’expressà el president de la Cambra de Comerç de Mallorca, Joan Gual, qui ressaltà que allò "important" d’aquesta operació és que s’ha aconseguit que no desaparegui Spanair.
També remarcà que, malgrat l’absència d’empresaris illencs, l’aliança d’inversors catalans és una "bona notícia", ja que hi ha hagut persones que han "cregut convenient córrer aquest risc" i continuar mantenint una aerolínia que continuarà sent important per a les Balears.
A part d’això, afegí que, independentment d’on s’ubiqui la seu administrativa, és "impossible" que Spanair sigui "viable sense tenir en compte el tercer aeròdrom de l’Estat espanyol en trànsit de passatgers i en importància per a aquesta aerolínia", amb referència a Son Sant Joan.
En l’accionariat d’IEASA participen la firma de capital risc Catalana d’Iniciatives, el Consorci Turisme de Barcelona, Volcat 2009 –que agrupa els empresaris vinculats a l’associació empresarial Femcat–, Fira de Barcelona, un grup d’empresaris hotelers i del sector turístic català i altres empresaris de l’Estat.
L’acord s’assolí abans de la fi del termini previst per a avui, encara que fins a les pròximes setmanes no se’n configurarà la composició accionarial definitiva.
L’adquisició implica, a més, una ampliació de capital per un import de 100 milions d’euros, que assumiran els nous socis de la companyia.
SAS mantindrà una participació del 19,9% en el capital d’Spanair i es fa càrrec del deute anterior de l’aerolínia, que a final de 2008 sumava 500 milions d’euros.
Potenciar el Prat
Des d’Star Alliance, la xarxa d’aerolínies en la qual està integrada Spanair, el seu conseller delegat, Jaan Albrecht, assegura que es treballarà "en la millora contínua del hub de Barcelona".
Spanair tindrà a Barcelona la seva nova plataforma de creixement futur, aprofitant el potencial de la nova T-Sud. També cancel·larà línies deficitàries i reduirà costos a través de la simplificació i millora en les operacions i en l’oferta.
El 2008, la facturació d’Spanair superà els 1.000 milions d’euros, amb més de 10 milions de passatgers transportats.
Ara per ara, Spanair és la segona aerolínia espanyola, per darrere d’Iberia, amb una quota de mercat domèstic del 23% i una posició molt significativa als aeròdroms del Prat, Barajas i Son Sant Joan.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
I perquè cap industrial o financer mallorquí han estat en el grup de compradors de la companyia que té la seu a Palma ?