TW
0

Aurelio Vázquez, president de l’Agrupació de Cadenes Hoteleres (ACH), augurà ahir un 2009 "difícil, amb una gran dosi d’incertesa". Quatre indicadors del sector turístic, tots negatius, avalen l’afirmació de Vázquez. La disminució del nombre de visitants de les Illes enguany (un 6% menys d’espanyols i un 2,5% menys de britànics, mentre queb l’arribada d’alemanys ha crescut un 4,2%); el descens del 3% de l’estada mitjana en pernocatcions hoteleres; la baixada de l’1% de la despesa turística i el descens fort (-5,3%) de l’ocupació laboral en el sector de l’hoteleria. Aquestes dades, facilitades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) fins al 31 d’octubre, són una pinzellada per veure com ha anat la temporada turística d’enguany a les Balears.

Després de recordar aquestes xifres, Vázquez explicà en una trobada amb els mitjans de comunicació que les expectatives per a 2009 "no poden ser bones", ja que els els pincipals mercats emissors (el britànic, l’alemany i l’espanyol) "estan en dificultats". A això, va dir, "s’hi ha d’afegir l’augment de les taxes de desocupació i la davallada de la confiança en el consum, que afectaran inevitablement la indústria turística". Segons alertà l’hoteler, totes aquestes dificultats "es traduiran en la reducció de la capacitat aèria per part dels principals mercats emissors".

Aquesta decisió que, segons explicà Vázquez, es prendrà "a principi d’any" en el cas del mercat alemany, pel mes de març en el britànic i "just abans de l’estiu" en l’espanyol, serà el factor que més repercutirà en l’arribada de visitants a les Illes l’any vinent i contra el qual "s’ha de lluitar". Per aquest motiu, Vázquez demanà al Govern balear que enceti "tres gran campanyes de xoc" en matèria de promoció al Regne Unit, a Alemanya i a l’Estat espanyol . Perquè la promoció, segons consideren les cadenes hoteleres, "és clau" per atreure turistes.

A parer de Vázquez, aquestes campanyes haurien de ser "a càrrec de professionals molt ben preparats" i amb "mitjans massius" per tal de mostrar que Balears "pot viure, si cal, 100 anys més del turisme". Juntament amb una acció promocional forta, ja que "la conjuntura actual la fa necessària", les cadenes hoteleres demanen un pla de màrqueting a llarg termini "que no quedi en un mera declaració d’intencions".

2010
L’any de la recuperació. La situació actual, segons l’ACH, "posa fre" a un procés de recuperació de l’activitat hotelera que s’inicià el 2005 i que podria millorar amb vista a 2010.

Quatre eixos per treballar

A més de fer balanç de la temporada i dels reptes que vindran, les cadenes hoteleres es posaren ahir deures per a 2009. Així, l’agrupació optarà per treballar en quatre eixos fonamentals, com són la millora de la planta hotelera per poder guanyar en competitivitat; la demanda d’incentius fiscals per a la renovació de les infraestructures turístiques; la batalla per mantenir la connectivitat aèria –perquè "els interessos del sector aeri són també els interessos dels hotelers"; i millorar l’accés a les destinacions.