Eduardo A. Tormo és director general de Tormo & Asociados, la primera consultoria de franquícies de l’Estat espanyol. Dimecres passat vingué a Palma de la mà del servei de creació i consolidació d’empreses de la CAEB per participar en el I Fòrum de franquícies de Balears, organitzat a la seu de la patronal.
L’autoocupació a través de la franquícia és una de les possibilitats per sortir de la crisi?
És una opció d’autoocupació relativa. Si la generació d’autoocupació no va lligada a un esperit empresarial no és vàlida, perquè comporta un risc. I també una opció d’inversió lligada a l’esperit empresarial, si no, jo desaconsell entrar en franquícia.
És més complicat muntar una franquícia aquí pel fet des ser una illa?
Gens ni mica. Les grans empreses mallorquines, quan han tingut l’oportunitat d’expandir-se, ho han fet i molt bé. I ara estan pertot arreu! Aquí tenim l’exemple perfecte. Els problemes són els mateixos que per expandir-se en l’àmbit internacional. I, com que el mercat balear és limitat, si vols créixer has de sortir.
De fet, el mercat balear és ja prou madur...
Actualment hi ha 20 o 25 centrals a les Illes, sobretot cafeteries i restaurants, però també agències de viatges, immobiliàries i financeres. I l’empresa balear té un potencial enorme per expandir-se amb aquest model!
De quina inversió parlam?
Dels 25.000 euros als 500.000, el rang és amplíssim! En restauració, el sector que més interessa aquí pel tema del turisme és difícil implantar qualque cosa per sota dels 150.000 euros. En serveis sí que hi ha inversions més baixes, perquè es poden dur els negocis des de casa, sense molt de risc.
Quina diferència hi ha entre una franquícia i una cadena?
Són totalment diferents. Les cadenes centralitzen compres i tenen un rètol comú, però la gestió és independent i la imatge no és homogènia. Mentre que la franquícia desenvolupa una estratègia empresarial completa: controla la ubicació de les tendes, el màrqueting i la formació dels treballadors. Crea el millor model de negoci que és capaç de fer i el clona tants pics com li és possible en els millors llocs i amb els professionals més preparats.
Amb quin model es creix més aviat?
Les franquícies et donen més velocitat de creixement. Empreses com Vital Dent, Natur House i Imaginarium, que començaren amb pocs recursos econòmics, han aconseguit una capitalitat molt forta en poc temps.
Amb tant d’avantatges, digueu-me un inconvenient de formar part d’una franquícia...
Seleccionar malament els franquiciats i un menor control per part de la central. O també menors beneficis per unitat operativa, si en cercam, clar que n’hi trobam!
Com expert... quin negoci posaríeu a Palma?
Aquesta no te la contestaré (rialles...).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.