Que el transpot aeri no està en el seu millor moment ja no ho amaga ningú. Ni tan sols Àlvaro Middelmann, director general per a Espanya i Portugal d’Air Berlin, amb qui conversam perquè ens faci una radiografia d’un sector que pateix d’una manera directa l’encariment del petroli.
Middelmann, que és també president del Foment del Turisme de Mallorca, s’autodefineix com a impulsor de les energies renovables i no descarta un canvi de tecnologia en el món de l’aeronàutica.
Tancament de bases, fusions, acomiadaments, caigudes estrepitoses a la borsa... Assistim a una reconversió del sector aeri?
Tots ens ajustam a un escenari que ha canviat de manera radical en un any per la pujada del preu del cru fins a un 60%. Hem de pensar en un canvi d la nostra manera de funcionar, la nostra tecnologia; substituir el querosè per hidrogen com a combustible, cosa enla qual ja es treballa... De tota manera, és preferible que el preu del petroli quedi com està. Així, almanco ens decidiríem a impulsar les energies renovables. I la nuclear, que és la més neta.
Una possibilitat seria revisar els preus dels bitllets segons el preu del petroli al mercat?
Sí, revisar-los cada sis mesos o un any, com en el cas de l’Euribor respecte de les hipoteques, per exemple. De vegades tu has venut un bitllet fa un any a un preu que no té res a veure amb el preu del carburant en el moment en què el viatger està volant. Llavors, què hem de fer?
Eren normals, els preus als quals es pagaven darrerament els bitllets?
Es posaven bitllets a preu baix com a reclam, que és un sistema de màrqueting com qualsevol altre. Però el problema d’aquest negoci és que és molt volàtil. És difícil gestionar una empresa en què el 30% o el 40% dels costs –que corresponen al combustible– són com una loteria.
Diríeu vós que estau en crisi?
No. Nosaltres no estam en crisi perquè hem fet les coses ben fetes. No som uns especuladors com ho són els constructors. Un demostra si és bon empresari en moments de dificultats.
El cas d’Spanair és especialment dur...
Sí, però Spanair se’n sortirà perquè és una empresa amb molt de prestigi i amb moltes possibilitats. Per molt traumàtic que sigui el procés, allò important és que l’empresa continuï perquè és així com es podran salvar alguns llocs de feina. Si l’empresa tanca, així sí que no se’n salvarà ningú.
Els treballadors es queixen de la mala gestió de la direcció de l’empresa...
I no els falta raó. Aquests darrers anys, Spanair ha estat deixada de la mà de Déu pels seus propietaris. SAS no ha marcat de manera clara els seus objectius estratègics, que és la seva funció. I el procés inconclús de venda, amb més d’un any fent passes endavant i endarrere, els ha perjudicats molt. Per als treballadors és una situació molt desagradable. A molts els conec, perquè han fet feina per a mi.
I la fusió d’Iberia i de British Airways fa por?
No, British Airways i Iberia tenen molta complementarietat: els anglesos volen a l’Amèrica del Nord, Àsia i l’Àfrica, mentre que Iberia lidera el mercat de l’Amèrica Llatina. La seva fusió era qüestió de temps. BA ja era soci d’Iberia amb el 10% des de fa temps. Tothom té les seves aliances i centres d’interès. Nosaltres competim en un altre nivell, però així i tot som líders a l’aeroport de Palma, on representam el 30% de tot el trànsit del primer semestre de l’any. Cadascú cerca la seva posició en el mercat. Si la competència és lleial, els desitj tot l’èxit del món.
Com afronta Air Berlin la temporada d’hivern?
Aturarem 14 avions a partir de l’1 de novembre dels 134 que tenim, i potser seran alguns més més endavant. I eliminarem o reduirem rutes de llarg recorregut que consumeixen molt de combustible, com les de la Xina, Nova York, illa de Maurici, Sri Lanka i Sud-àfrica. A més, revisarem rutes de curta distància que no funcionen bé, però cap d’aquestes no afectarà Palma.
Té prou capacitat per acollir vols, Son Sant Joan?
Sí. I tindria possibilitats d’acollir-ne molts més, però resulta que l’urbanisme no ha tingut en compte els aeroports i, com que ha permès construir-hi tantes cases devora, ara s’han hagut de tancar de nit perquè els avions molesten el veïnat, i això ha reduït el nombre de vols.
És deficitari, el sistema de navegació aèria espanyol?
Les infraestructures d’AENA són bones, però era necessari obrir-ne la xarxa al mercat, privatitzar-ne almanco una certa part —el Govern espanyol aprovà divendres la privatitzció del 30% de l’organisme— perquè hi hagi certa competència, més que no pas que els governs autonòmics participin en la gestió dels aeroports.
Patirà el sector turístic en passar l’estiu, pel descens de vols aquests darrers mesos?
Jo crec que no, les previsions diuen que el nombre de visitants es mantindrà igual i, si bé és ver que les famílies espanyoles i els turistes gasten manco enguany i això farà baixar la rendilitat, no arribaran a tenir pèrdues.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
el madelman aquest no és ningú com per a fer-li una entrevista...
No sé com no teniu vergonya. El diari de Balears va de cada dia pitjor. Notícies de toros i toreros a cultura, ara entrevistau un ésser menyspreable de la companyia que de debó hauria d'anar a la fallida definitiva. Està clar, heu perdut el rumb i estau començant a deixar de ser el diari de molta gent.
Al Sr.Milddelmann, el periodiste li ha fet una entrevista molt curossa ,respectuosa i tecnica. Aquest Sr. fa unes setmanes va engegar una tensa situacio en las seves declaracions sobre l´impossicio del Catala a Mallorca a ran d´una proposta del Govern Balear d´tindre en compte en els vols de/per Mallorca la presencia del Catala,encara que testimonial.Ja coneixem les males maneras que aquest. va tindre.El darrer i contunden acte de protesta i rebuig a volar amb avio contractat de Italia a USA amb Air Berlin per part del equip del FC Barcelona i la solidaritat que aixo supossa amb el Govern Balear, ha sigut omessa totalment. La imatge de Air barlin per molts a surtit deteriorada per culpa de aquest Sr.En l´entrevista no se´n parla.Sera per no molestara a aquest Sr. que tan a ofes a molts