La participació del Govern balear en la gestió de l’aeroport de Palma haurà d’esperar uns dos anys. Així, almenys, ho preveu el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, qui ahir afirmà a Marivent que aquest serà el temps de durada del procés de reforma de l’empresa pública d’Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), aprovat ahir pel Consell de Ministres.
Zapatero preveu, per tant, que en aquest temps Son Sant Joan pugui arribar fins als 30 milions de passatgers, mínim fixat ahir pel Consell de Ministres perquè les comunitats autònomes amb aeroport puguin participar en la seva gestió. L’aeròdrom de Palma rep actualment 23,2 milions de passatgers cada any. I, per tant, la mesura només afectarà, de moment, els aeroports de Barajas, amb 52,1 milions de passatgers, i del Prat, amb 32,8 milions.
"La cogestió arribarà a Balears" perquè el procés de reforma d’Aena durarà "un any i mig o dos", afirmà el president a micro tancat després de comparèixer als jardins de Marivent.
Abans, en la seva compareixença pública després del despatx amb el rei, el president havia advertit que la reforma d’Aena era "en profunditat" i duria un temps. A banda del procés de cogestió, hi haurà un procés de privatització parcial i s’hauran de complir un seguit de requisits judicials per crear la societat que s’encarregarà de la gestió dels aeroports donant entrada fins a un 30% de capital privat.
Un procés llarg
Per fer-ho possible, el Govern espanyol separarà la gestió de la navegació aèria de la gestió dels aeroports, on tindrà entrada la iniciativa privada i les comunitats autònomes que tinguin aeroports amb més de 30 milions de passatgers anuals.
El Govern central, advertí el cap de l’Executiu balear, respectarà el llindar fixat en els 30 milions d’usuaris cada any, però "hi haurà alguna comunitat autònoma que l’assolirà previsiblement" i "estam parlant d’un procés que durarà més d’un any", afirmà Zapatero, responent així una pregunta específica que li havien fet sobre l’aeroport de Son Sant Joan.
Balears, la tercera
De fet, Balears és la comunitat que té més opcions per convertir-se en la tercera que pot participar de la gestió del seu principal aeroport perquè el de Palma és ara mateix el que es troba més a prop de la xifra mínima de passatgers exigida pel Govern central, amb 23,2 milions, a molta distància del següent, que és el de Màlaga, amb 13,5 milions d’usuaris cada any.
Quan les Illes Balears entrin en aquest selecte club format ara per ara per Catalunya i la Comunitat de Madrid, el Govern podrà arribar a tenir una participació de fins a un 19 per cent en la gestió de l’aeroport de Palma. De fet, aquesta serà la participació que podran tenir en les societats que es crearan les dues úniques comunitats que, de moment, es beneficiaran de la decisió presa ahir pel Consell de Ministres.
De moment, però, les institucions de les Illes hauran d’esperar que el seu principal aeroport arribi als 30 milions de passatgers.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Tens raó, Rafel, els peperos roben, enganyen, ens venen a Madrid, però no fan res més que lo que esperam d'ells, perquè és el seu tarannà, enfocat, sobre tot ,vers la destrucció del paisatge i de la nostra cultura. Però no és lo que esperàvem d'aquests sociates. Lo més trist és que els del bloc els hi fan el joc. És tristíssim el panorama polític mallorquí, a ningú d'ells els importa una merda la nostra terra. I si els importa, no tenen els collons suficients per enfrontar-se a Madrid. I això és lo que tenim: uns per lladres i venuts a Madrid i els altres per inútils o covards, estam condemnats a ser sodomitzats per Madrid pels segles dels segles...i a damunt a pagar es llit.
Els nostres polítics no tenen valor, actuen com si fossin nins petits i esperen que els de la Meseta no els renyin per haver-se portat malament. Vergonya senyors, vergonya! Per desgràcia tenim els que ens mereixem perquè som fluixos, tous i covards!! Amb polítics així més val no tenir polítics. Els peperos en canvi no tenen aquest sentiment de por i covardia, directament s'alineen amb qui ens expolia, ens xucla i ens lleva la dignitat.
psib-PsoE
Bartomeu Rosselló: som des teus.
Gravíssima i indignant actuació del Govern central. És un insult per aquestes Illes a més de l'espoli més important que poden fer. Què no ho sabeu que AENA és l'empresa amb més benefici de tot l'Estat, extret a costa d'aprofitar els nostres recursos, deixant-nos sols la contaminació? On son els nostres representants polítics? Planteu cara d'una punyetera vegada! Aquesta és la vertadera solució a la crisis econòmica. Aquí hi ha la gallina dels ous d'or i Madrid mai la cedirà, no pot permetre's el luxe de deixar de pagar sous astronòmics a més de 4.000 alts executius que no en foten ni brot i acabar de pagar fastuoses i faraòniques T4s que mai faran servir al 100%. Això és el que pot capgirar l'economia illenca de veritat! És patètic i ridícul posar com excusa que només es permetrà la cogestió (vol dir espipellar les miques) a aquells aeroports que arribin als 30 milions de passatgers (Madrid i BCN), afegint que el de Son Sant Joan (actualment amb 23,2) pot arribar-hi en dos anys. Ni ho somieu! Saben positivament que la crisi del petroli no ho permetrà. A més, és aquesta illa la que no s'ho pot permetre, no pot rebre una pressió demogràfica tan elevada amb el conseqüent consum de recursos i sobretot de generació de contaminants (CO2, renou, metalls pesants, benzens en suspensió, etc...). Durant anys AENA ha anat recaptant les taxes mediambientals, en teoria per reinvertir en les àrees d'afecció properes a les infraestructures aeroportuàries. Aproximadament un 4% del cost total de cada bitllet. Així doncs només cal que tragueu la calculadora, establiu un preu mitjà de passatge i multipliqueu pel milions de passatges dels últims deu o quinze anys. La xifra robada us farà escarrufar ja que mai, MAI, han fet una sola inversió aquí. I mentre, heu sentit algun polític d'aquestes Illes que hagi reclamat res? A arribat l'hora! Sinó reaccionem, la nostra economia no aixecarà cap i el nostre més preuat valor, el medi ambient, inevitablement se'n ressentirà. Sinó podem controlar el pont de connexió amb el món. Només ens mereixem esser una SOCIETAT TITELLA. Avís a navegants: És preferible sempre poder gestionar-nos la font d'ingressos que aquí generem, que haver d'anar ha demanar almoina a Madrid per un deficient i confessat mal finançament.
A les passades eleccions estatals, el psoe i el pp varen ser molt votats, idò ara, a menjar morena. I això del PSIB me fa gràcia. PSIB? PSOESPAÑOL. Per cert, nájera, què?
I els dels PSIB igual que feien els peperos, acotaran el cap davant Madrid, s'inclinaran amb tot respecte, i amb tota humilitat balbotejaran: Si, bwana, si, bwana..... I els del Bloc?...Narinan narinan narinan...
30 milions... necessaris???? Jo crec que només ens falta això, trenta milions de visitatns, perquè, per dur més doblers cap a Madrid? PSOE fantasmes.
Sembla hagin fet el tall per deixar SSJ fora. No és per res. Per què no 25 milions, o 20?