TW
0

La participació del Govern balear en la gestió de l’aeroport de Palma haurà d’esperar uns dos anys. Així, almenys, ho preveu el president del Govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, qui ahir afirmà a Marivent que aquest serà el temps de durada del procés de reforma de l’empresa pública d’Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), aprovat ahir pel Consell de Ministres.

Zapatero preveu, per tant, que en aquest temps Son Sant Joan pugui arribar fins als 30 milions de passatgers, mínim fixat ahir pel Consell de Ministres perquè les comunitats autònomes amb aeroport puguin participar en la seva gestió. L’aeròdrom de Palma rep actualment 23,2 milions de passatgers cada any. I, per tant, la mesura només afectarà, de moment, els aeroports de Barajas, amb 52,1 milions de passatgers, i del Prat, amb 32,8 milions.

"La cogestió arribarà a Balears" perquè el procés de reforma d’Aena durarà "un any i mig o dos", afirmà el president a micro tancat després de comparèixer als jardins de Marivent.

Abans, en la seva compareixença pública després del despatx amb el rei, el president havia advertit que la reforma d’Aena era "en profunditat" i duria un temps. A banda del procés de cogestió, hi haurà un procés de privatització parcial i s’hauran de complir un seguit de requisits judicials per crear la societat que s’encarregarà de la gestió dels aeroports donant entrada fins a un 30% de capital privat.

Un procés llarg

Notícies relacionades

Per fer-ho possible, el Govern espanyol separarà la gestió de la navegació aèria de la gestió dels aeroports, on tindrà entrada la iniciativa privada i les comunitats autònomes que tinguin aeroports amb més de 30 milions de passatgers anuals.

El Govern central, advertí el cap de l’Executiu balear, respectarà el llindar fixat en els 30 milions d’usuaris cada any, però "hi haurà alguna comunitat autònoma que l’assolirà previsiblement" i "estam parlant d’un procés que durarà més d’un any", afirmà Zapatero, responent així una pregunta específica que li havien fet sobre l’aeroport de Son Sant Joan.

Balears, la tercera

De fet, Balears és la comunitat que té més opcions per convertir-se en la tercera que pot participar de la gestió del seu principal aeroport perquè el de Palma és ara mateix el que es troba més a prop de la xifra mínima de passatgers exigida pel Govern central, amb 23,2 milions, a molta distància del següent, que és el de Màlaga, amb 13,5 milions d’usuaris cada any.

Quan les Illes Balears entrin en aquest selecte club format ara per ara per Catalunya i la Comunitat de Madrid, el Govern podrà arribar a tenir una participació de fins a un 19 per cent en la gestió de l’aeroport de Palma. De fet, aquesta serà la participació que podran tenir en les societats que es crearan les dues úniques comunitats que, de moment, es beneficiaran de la decisió presa ahir pel Consell de Ministres.

De moment, però, les institucions de les Illes hauran d’esperar que el seu principal aeroport arribi als 30 milions de passatgers.