Era qüestió de temps. Després de negar-ho per activa i per passiva en les darreres setmanes, Spanair deixarà de tenir base d’operacions a Palma i n’acomiadarà 600 treballadors.
Segons el director de Recursos Humans de l’empresa, Héctor Sandoval, l’expedient de regulació d’ocupació es presentarà "aviat". És a dir, que la direcció no esperarà i ignorarà el procés de negociació amb els sindicats.
Mentrestant les centrals, alienes a la notícia, encara han de constituir la mesa de negociació per decidir les línies generals del "pla de viabilitat" anunciat fa poques setmanes per la direcció.
Amb la retirada de la base de Palma, Spanair concentrarà a partir d’ara a l’Estat "tots els recursos de producció" a Madrid i a Barcelona, la qual cosa suposarà, a més de la supressió de la base palmesana, la de quatre bases més.
Aquesta fou una de les informacions transmeses al comitè d’empresa durant la reunió que mantigueren ahir a l’hotel Royal Cristina de l’Arenal, a Palma, després que la trobada de la setmana passada a Madrid finalitzàs sense acord i molt abans d’allò previst.
La concentració de les bases, que per la direcció de l’empresa és "imprescindible", suposarà una retallada de plantilla més grossa de la prevista (uns 1.100 treballadors). De fet, la direcció ja admetia ahir que no es retallaran 780 llocs de feina a temps complet com es deia en un principi, sinó "uns 970". "No queda cap altra sortida si pretenem guanyar en eficiència, rebaixar costos i assegurar la viabilitat de l’empresa", esgrimeixen.
Pel que fa als col·lectius, se’n veuran afectats a tot l’Estat entre 95 i 105 pilots; de 140 a 215 tripulants; de 55 a 70 mecànics; de 110 a 140 treballadors de rampa; de 260 a 290 oficinistes; de 70 a 90 comercials; i de 50 a 60 teleoperadors. Així i tot, la xifra de treballadors perjudicats podria variar encara. En qualsevol cas, els més "tocats" seran els que fan feina a Palma. Així doncs, aquests 600 acomiadats podrien ser-ne més. Una xifra que es decidirà, segons la direcció, "en el marc de les negociacions amb els treballadors".
Spanair no retirarà de Palma la seu social, sinó la base àeria. És a dir, que els avions no "dormiran" a l’Illa, fet que provocarà que gran part del personal de manteniment i de serveis que aquí treballen deixin de ser necessaris. Tampoc no ho seran gaire els empleats d’administració i els de la centralita telefònica, ja que totes aquestes tasques es desenvoluparan d’ara endavant a Madrid i a Barcelona.
Tanmateix, l’empresa assegura que la reestructuració "no alterarà les connexions entre l’Arxipèlag i la Península".
Enmig de tanta foscor, allò que queda ben clar és que la base de Palma serà la que més patirà en aquest procés de sanejament de la companyia.
De moment, però, les negociacions continuen aturades, perquè els sindicats encara no han constituït la mesa de negociació. I a la vista de les noves notícies, el procès serà llarg i dolorós.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
En temps de csrisi les empreses aprofiten per fer net. És la gran excusa. Si eliminen la base de Palma és simplement perque els hi surt més a compte economicament. No ré res a veure en si Bcn. Vs Palma o històries de Països Catalans. Us creis que Spanair és partidària dels Països Catalans? Pensau que els importen els treballadors siguin del lloc on siguin? Aquí només hi ha una motivació econòmica, de rendibilitat econòmica d'una empresa que, com totes quan els interessa amb l'excusa de la crisi fan fora el personal que els hi fa nosa. No oblideu qie estam parlant de decisions d'empreses i governs en clau sempre espanyola. No caigueu en l'anticatalanisme barato. A cada cosa el seu nom i en aquest afer els tirrs no van precisament per aquí.
En temps de csrisi les empreses aprofiten per fer net. És la gran excusa. Si eliminen la base de Palma és simplement perque els hi surt més a compte economicament. No ré res a veure en si Bcn. Vs Palma o històries de Països Catalans. Us creis que Spanair és partidària dels Països Catalans? Pensau que els importen els treballadors siguin del lloc on siguin? Aquí només hi ha una motivació econòmica, de rendibilitat econòmica d'una empresa que, com totes quan els interessa amb l'excusa de la crisi fan fora el personal que els hi fa nosa. No oblideu qie estam parlant de decisions d'empreses i governs en clau sempre espanyola. No caigueu en l'anticatalanisme barato. A cada cosa el seu nom i en aquest afer els tirrs no van precisament per aquí.
valencia ens va robar la copa america. ara barcelona ens roba spanair. països que?
Que se fatidien, he viajado varias veces con esta compañia y la actitud de los trabajadores era de un excesivo corporativismo, no permitiendo dejar volar a menores de dos años sín d.n.i. o cobrando tasas para bebes, el dinero que me han estafado que lo inviertan en sellos para enviar currículums.
Tampoc fa falta posar-se tants de llinatges després de "nacionalista": el tren és el mateix, que no ho veis? I això d´Spanair és una notícia desastrosa (aquí es veu el pes que té el nostre govern) per al país, tant per als nacionalistes com per als no nacionalistes.
Esper que els nacionalistes i els independentistes diguin alguna cosa sobre això... només xerrant de llengua i país després volen obtindre bons resultats a Balears. Si el dilema es Bcn o Madrid, obviament hem de decantar-nos pel país nostre: Bcn. Si el dilema es dins el mateix país, Palma o Bcn, òbviament ens hem de decantar per casa nostra (Palma). Els nacionalistes aquí no farem res mentre trobem 'guapo' que Bcn tingui metro i aquí el critiquem, o mentre no sapiguem que l'aquarium de Palma es més gros i modern que el de Bcn, o que al centre de Bcn i a l'àrea metropolitana (com succeeix a Palma) es parla més castellà que català,... Si Spanair ha d'anar a Bcn o Palma, com a nacionalistes de Paisos Catalans hem de voler que es quedi aquí a Palma. Faltaria més!!!.
Lamentablement estava cantat. És una noticia ben trista sobretot per als treballadors. Només es diu el nombre de treballadors que fotran defora i no els que quedaran, però supòs que són la gran majoria