La crisi del sector aeri "és pitjor que la que es va patir el 1991 durant la guerra del Golf i que la que es desfermà després dels atemptats de l’11-S". Amb aquesta sentència, el president de l’Associació Espanyola de Companyies Aèries (AECA), Felipe Navío, instava ahir el Govern central a "prendre mesures serioses" per no haver de lamentar nous acomiadaments de treballadors, com els anunciats aquesta setmana per Spanair.
Navío realitzà aquestes declaracions abans de reunir-se amb representants de les companyies associades a AECA (Air Comet, Futura, Pullmantur, Spanair, Hola Airlines, Aebal, Pan Air, Swift Air, Air Berlin i empreses d’helicòpters), que s’han reunit fa poc amb el Ministeri de Foment per presentar-li 22 mesures relatives "a tots els aspectes en els quals les companyies no tenen capacitat de gestió" sobre els costs.
El president assenyalà que, a mesura que passa el temps, la crisi "s’engrandeix", i per això no descarta "més regulacions d’ocupació en altres companyies aèries espanyoles".
Navío entén que "s’ha de posar en marxa un pla de xoc per afrontar aquesta crisi" i la seva associació espera una resposta "urgent" del Govern de Madrid en aquest sentit.
Entre les mesures presentades per AECA a Foment destaca la reducció de les taxes de navegació aèria i aeroportuàries, com també les d’oficines, locals i aparcament en aeroports.
Així mateix, les companyies demanen que l’Estat sufragui per mitjà del Ministeri d’Interior els costs de seguretat (com ho fa en el cas de l’AVE), i programes d’agilitat en la tramitació de llicències.
AECA planteja, igualment, que hi hagi més competència entre els subministradors de combustible; racionalitzar l’espai aeri espanyol; la creació del "cel únic europeu"; constituir grups de treball amb AENA i el Ministeri de Foment; reduir les cotitzacions socials; i establir incentius fiscals per a les companyies.
Navío acusà els governs europeus de tractar el transport aeri com "una indústria recaptadora d’imposts".
Temps de vol i descans
Un dels temes que més preocupen i que també s’inclourà en el paquet de mesures serà la futura normativa respecte dels temps de vol i descans de les tripulacions tècniques, que es reduiran i es faran més freqüents, respectivament.
Navío recordà que aquesta norma no entrarà en vigor fins d’aquí a 18 mesos. "Les aerolínies espanyoles —avançà— no seran les primeres a introduir normes més restrictives, que encareixen els costs quan el sector travessa una crisi".
Navío afirmà que els marges de les companyies es redueixen d’una manera "important", ja que "els ingressos estan disminuint i els costs augmenten", cosa que provocarà que "si no es prenen aquestes mesures, a curt termini els comptes de pèrdues i guanys de les aerolínies presentaran pèrdues en la majoria de casos".
El president d’aquesta patronal no descartà que es puguin produir més increments en el preu dels bitllets a conseqüència de l’alça del combustible.
Navío afegí que Spanair, de moment, no ha anunciat que vulgui traslladar la seva base de Palma, però sí que estudia la reducció de connexions i de freqüències.
En el marc internacional, recordà que 25 companyies aèries han deixat d’operar o han presentat un concurs de creditors, i grans empreses americanes i europees ja han anunciat plans de reducció de capacitat.•
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.