TW
0

La crisi del sector aeri, motivada per la caiguda de la demanda i estimulada per l’encariment dels combustibles, s’ha cobrat la darrera víctima.  L’aerolínia Spanair acomiadarà 1.100 empleats, dels quals uns 250 fan feina a Palma. La companyia anuncià ahir la posada en marxa d’un pla de viabilitat per afrontar les pèrdues que suporta des de principi de 2007.

Aquest pla suposarà una reducció de gairebé un 30% de la plantilla dels 3.689 treballadors que Spanair té a tot l’Estat. Les oficines de Palma, on l’aerolínia té instal·lada la seu central, patiran el cop més fort ja que veuran reduïda la plantilla -que oscil·la entre 800 i 1.200 treballadors segons l’època de l’any– en gairebé un 25%.

A més, l’aerolínia cancel·larà nou rutes "deficitàries" i deixarà a terra uns quinze avions al llarg de des mesos de setembre i d’octubre, cosa que li permetrà estalviar 90 milions d’euros. Aquestes cancel·lacions, però, no afectaran les destinacions balears. Les rutes "deficitàries" que suprimirà són les que connecten Madrid amb Munic, Girona, Donostia, Granada i Oviedo, i els enllaços Barcelona-Zuric, Bilbao-Màlaga i Bilbao-Jerez, "perquè la demanda actual i futura no en justifiquen la continuïtat".

La direcció de la companyia, propietat exclusiva del grup escandinau SAS, va difondre ahir un comunicat i assenyalà els quatre pilars estratègics en què es basarà aquest pla de viabilitat: el redimensionament de la companyia, la reducció de les despeses, les millores en l’eficiència i les millores en la captació d’ingressos.

En tot cas, i malgrat aquesta retallada de capacitat, Spanair assegura que continuarà operant més del 80% de la seva xarxa comercial actual i mantindrà la posició com a segon operador del mercat amb 260 vols diaris a 48 destinacions.

Però, tal com sol ser habitual, les víctimes d’aquest pla seran els treballadors. El cop més fort se l’endurà Palma on uns 250 empleats dels 1.121 que actualment treballen a les seves oficines podrien perdre el lloc de feina, segons informà la directora general de Transport Aeri i Marítim, Joana Amengual. L’aerolínia espera fer efectius que aquestos acomiadaments "quan hagi acabat l’estiu".

Reduccions anunciades
El mes de juny passat el president de SAS, Mats Jansson, ja avançà la possibilitat de realitzar retallades a Spanair, tenint en compte la "seriosa" crisi que travessa el sector. "No podem excloure la possibilitat d’haver d’afrontar plans d’estalvi" severs, afirmà.

El 9 de juny, després d’un procés d’aproximadament un any, SAS descartà definitivament la venda d’Spanair, que en el primer trimestre de l’any registrà pèrdues de gairebé 41 milions d’euros, una xifra una mica superior a la registrada en el mateix trimestre de l’any passat, quan comptabilitzà un balanç negatiu de 31 milions.•

Notícies relacionades

Un cop fort per a Balears
Els sindicats i el Govern balear coincidiren ahir a valorar la retallada de plantilla d’Spanair com a "excessiva", sobretot pel que fa a la seu de Palma, que s’endurà el cop més fort. Així, el Govern balear considera "preocupant" l’anunci de l’aerolínia. Per això, l’Executiu autonòmic té previst –tot i que encara no té data fixada– reunir-se amb el Ministeri de Foment per analitzar la situació.

Així i tot, Nájera va admetre que ja es veia que una cosa així podia succeir, després que SAS no aconseguís tancar l’operació de venda d’Spanair. La consellera recordà, a més, que la companyia es troba en una situació de "dificultat", amb una flota d’avions "molt antiquada, amb gran consum de carburant i poc adequada des del punt de vista mediambiental".

Tanmateix, la titular de Treball volgué llançar un missatge tranquil·litzador perquè les rutes que quedaran suprimides no afectaran la connexions entre les Illes.

Per la seva part, la presidenta del PP balear, Rosa Estaràs, exigí al president del Govern, Francesc Antich, que es reuneixi amb Foment per "garantir" que la reducció de plantilla no afecti "ni ara ni mai" les rutes amb Balears. "No podem permetre que disminueixi la qualitat de vida dels nostres ciutadans. En 24 hores Antich ha de demanar una reunió urgent amb els responsables d’Aviació Civil", insistí.

Reunió amb els sindicats
Mentrestant, el comitè d’empresa deia ahir que assumia la retallada de plantilla, encara que ho considera "excessiu". El seu president, Jordi Mauri, anuncià que en la negociació de l’Expedient de Regulació d’Ocupació (ERE) –que començarà dia 22 de juliol– demanarà que els acomiadaments es tradueixin en baixes incentivades, jubilacions i reduccions de jornada, per tal que siguin "menys traumàtics".

Després d’una reunió mantinguda ahir horabaixa a Palma amb el director de Relacions Laborals d’Spanair, Jesús Merino, Mauri assenyalà que, malgrat no haver rebut dades sobre el nombre de treballadors acomiadaran a Balears, "sabem que es veurà molt afectat el col·lectiu de terra".

D’altra banda, Mauri advertí que els sindicats convocaran mobilitzacions en cas de detectar "interessos ocults" de la companyia diferents de la "recerca de la viabilitat i la continuïtat" d’Spanair.

Si més no, indicà que fins que no s’estudiïn totes les dades, el comitè d’empresa s’encarregarà durant les pròximes setmanes d’estudiar les xifres que li anirà facilitant la companyia, per tal de poder treballar amb la direcció per "ficar les bases" per negociar un ERE.

CCOO realitzarà avui dues assemblees a Palma, amb l’objectiu d’oferir informació als treballadors, que, segons va subratllar, estan "molt preocupats", perquè el fet de no conèixer quins sectors afectaran els acomiadaments ha generat una "expectació, una inseguretat i una por força importants".