Per això, les llibreries de Menorca han fet pública una carta on remarquen que la Fira ha estat durant 18 anys un punt de trobada entre autors, editors i llibreters per a promoure la llengua i la literatura catalana a Menorca i que no participaran en aquesta nova proposta unilateral del conseller de Cultura, Joan Pons.
La carta de les llibreries de Menorca
«Les llibreries de Menorca volem expressar el nostre posicionament davant el comunicat publicat aquest diumenge 15 d’octubre als mitjans de comunicació per part del Consell Insular de Menorca en relació amb el canvi de rumb de la Fira del Llibre en Català.
El passat 4 d’octubre de 2023 a les 16.00 h, vàrem fer una reunió amb el conseller de Cultura, Educació, Joventut i Esports, senyor Joan Pons Torres amb tres únics punts a l’ordre del dia: 1. Presentacions, 2. Fira del llibre i 3. Torn obert de paraules. A la reunió hi vàrem participar les llibreries Sa Catòlica, Xala Llibres i Llibreria Catalana de Maó (aquestes tres presencialment a la sala de grups del Consell Insular) i les llibreries Espai 14 (Maó), Sa Llibreria (Ferreries), Juguettos Ca na Juana (Ciutadella), Llibreria Pau (Ciutadella), La Torre de Papel (Ciutadella) i vaDllibres (Ciutadella) a través de videotrucada.
Després del primer punt, el conseller va exposar la seva idea, que havia pensat abans de ser escollit conseller tal i com ell mateix ens va dir, de canviar la Fira del Llibre en Català: ara passaria a ser la Fira del Llibre de Menorca (amb llibres sobre Menorca i d’autors menorquins en català, castellà i altres llengües) i es faria per Sant Antoni.
Davant d’aquesta proposta les llibreries vàrem expressar la nostra sorpresa i desacord en aquest canvi d’orientació de la Fira.
La Fira del Llibre en Català ha sigut durant 18 anys un punt de trobada entre autors, editors i llibreters per promoure la llengua i la literatura a Menorca, sempre prioritzant l'espai i la visibilització a les publicacions i autors menorquins. Una Fira que s'organitzava un cap de setmana d'octubre o novembre per també presentar les novetats literàries abans de Nadal i així estimular el sector. A la Fira del Llibre en Català de Menorca, a banda de llibreries, també hi participaven escoles, instituts i la Xarxa de Biblioteques de Menorca així com artistes locals de diferents disciplines: músics, actors, rapsodes, contacontes, etc. També es convidaven autors de fora per connectar amb el públic menorquí i dinamitzar les relacions amb els agents del món del llibre en català.
Després d’expressar aquestes opinions, el conseller va concloure la reunió dient que donaria una volta a la seva idea i que ens faria arribar una proposta més desenvolupada contemplant allò que havíem xerrat.
Avui, 15 d’octubre de 2023, hem sabut de la proposta unilateral del conseller a través de la premsa. En cap moment ens l’ha feta arribar per valorar-la conjuntament i poder esmenar els punts que com a llibreries, expertes en el sector, podem rebatre, complementar o qüestionar. És per això que ens adrecem a la ciutadania amb aquesta carta per poder respondre públicament el comunicat.
Les llibreries de Menorca no estem d’acord en substituir la Fira del Llibre en Català de Menorca per una altra fira amb un enfocament diferent, al contrari, volem treballar per millorar-la i reforçar-la. Per altra banda, organitzar una possible nova fira, en cap cas substitutiva de la Fira del Llibre en Català, hauria d’establir-se dins d’uns paràmetres de disseny, temps i logística que cal valorar i estudiar amb cura i detall per realment fer-la viable i atractiva al públic. Uns punts que no hem tingut l’oportunitat de debatre amb el conseller.
Per tot això, les llibreries de Menorca hem decidit conjuntament no participar d’aquesta proposta de la Fira del Llibre de Menorca anunciada a la premsa.
Llibreries de Menorca: Sa Catòlica, Espai 14, Llibreria Catalana, JOCS, Xala Llibres, Sa Llibreria, Juguettos ca na Juana, Llibreria Pau, La Torre de Papel i vaDllibres».
12 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Constitución Española. Publicado en: «BOE» núm. 311, de 29/12/1978 “Proteger a todos los españoles y pueblos de España en el ejercicio de los derechos humanos, sus culturas y tradiciones, lenguas e instituciones” Artículo 3 1. El castellano es la lengua española oficial del Estado. Todos los españoles tienen el deber de conocerla y el derecho a usarla. 2. Las demás lenguas españolas serán también oficiales en las respectivas Comunidades Autónomas de acuerdo con sus Estatutos. 3. La riqueza de las distintas modalidades lingüísticas de España es un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto y protección
Per a ¿difícil? Aquesta fira ja existeix i es fa el mes d'abril. Es diu Fira del llibre i es celebra a totes les poblacions de Menorca. Haruies de llegir el comunicat de les llibreries i entendràs que el que volen no és no fer una fira amb autors locals, el que volen és que la fira proposada pel conseller del PP no substituesqui la de català. Ells estan oberts a fer quantes més fires, millor. Però volen mantenir la de català, i saps perquè? Idò perquè és una aposta per la ccultura de casa i funciona.
No els hi hem de fer el joc, no hi participem. Fem-la virtual mentre estiguem culturalment confinats.
Fassin el que fassin la majoria de la gent lletra ferida no s,aturarà de comprar i llegir llibres en català, perque és així com parlam i vivim els d,aquí, li pesi a qui li pesi. Jo encara consev la camiseta verda; que ja té sortiguera... Besades i abraçades per tots.
Resistirem a aquesta colla de gorans!
Als que volen reduir a la mínima expressió la nostra llengua, que els llibreters no assisteixin a la Fira els és igual. Ja n'organitzaran una altra amb llibreries foranes amb qualsevol excusa. El millor hagués estat que els llibreters haguessin comparegut a la Fira però sols amb llibres en català i amb cartells a cada parada amb el nom 'Fira del llibre en català'. Això sí que els toca els nassos als anticatalanistes institucionals, perquè s'adonen que els prenen el pèl.
Xisca.- Creía que hacías otra cosa.
Evident que volia escriure MENORCA, NO MANACOR. Fer dues coses a la vegada, no va bé i jo parlava pel mòbil, i... ( perdó)
No hauria de visitarla ningú aquesta fira, que la facin ells sols i la fira del llibre en català potser celebrarla un altre dia.
Enèsim menyspreu a la nostra llengua. No hi podem participar de cap de les maneres; ni llibreries ni autors ni públic.