Després de la seva estrena el passat febrer, el documental ha rebut el premi 'Castillo' al Millor Documental d'Investigació i Anàlisi a la primera edició del Festival Internacional del Documental Històric i Social 'Andrés Oyola Fabián' d'OffCineDoc.
La selecció l'ha dut a terme un jurat distribuït en tres grups (Jurat Antropològic-Històric, Jurat Tècnic-Audiovisual i Jurat Popular) entre gairebé 200 documentals presentats en les diferents categories del festival.
El director del documental, Luis Pérez Bordoy, que va acudir a la cita acompanyat per part de l'equip, va rebre el premi de les mans del director del festival.
L'alemany de la botiga de fotos té com a protagonista el fotògraf alemany Leo Frischer, un ciutadà jueu que, juntament amb quatre refugiats més, es va establir a Esporles l'any 1939. Serà en aquesta localitat on obrirà el seu negoci, un petit estudi fotogràfic especialitzat en bodes i esdeveniments socials. Tot i la situació de relativa tranquil·litat inicial, el juny de l’any 1940 Leo i els seus companys rebran una ordre d’expulsió immediata d'Espanya. Aquestes ordres, fruit d’un pacte de col·laboració entre el govern insurrecte del general Franco i l'Alemanya nacionalsocialista d'Adolf Hitler, provocaran l’expulsió de dotzenes de jueus alemanys residents a les Balears. La majoria d’aquestes persones, desposseïdes de la seva nacionalitat, sense papers i sovint sense recursos econòmics, hauran d'emprendre a la força un èxode dramàtic sense destí, travessant el cor d’una Europa en guerra.
El documental, vinculat a la recerca que han realitzat dos veïnats d'Esporles, Juan Pérez i Pere Bueno, ens revelarà les passes que varen seguir els investigadors per tal de poder descobrir quin va ser el destí de Leo Frischer un cop va rebre l’ordre d'expulsió del país. Serà en el transcurs d'aquesta investigació on ens trobarem amb els diferents testimonis que varen poder conèixer personalment el fotògraf alemany, descobrirem tot un conjunt de documents inèdits que posaran llum a uns fets silenciats els darrers 80 anys i reconstruirem la historia apassionant del protagonista.
L'alemany de la botiga de fotos és una coproducció de Quindrop Produccions Audiovisuals i IB3 Televisió de les Illes Balears, amb el suport del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.
1 comentari
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Em sembla una història molt interessant i per a mi fins a aquest moment totalment desconeguda, espero que aviat la vegem en IB3