La consellera de Transparència, Cultura i Esports, Ruth Mateu, i el director general de Cultura, Jaume Gomila, han presentat aquest dilluns els resultats de l'estudi 'El consum cultural a les Illes Balears'.

TW
10
 
 
La consellera de Transparència, Cultura i Esports, Ruth Mateu, i el director general de Cultura, Jaume Gomila, han presentat aquest dilluns els resultats de l'estudi 'El consum cultural a les Illes Balears'. Aquest estudi s'emmarca dins el pla de treball de la Direcció General de Cultura per tal de fonamentar el futur Pla de Cultura del Govern en dades objectives.

Segons s'ha informat des de la Conselleria, l'objectiu principal és determinar el consum efectiu i el consum potencial de productes i de serveis de caràcter cultural per part dels ciutadans de les Illes Balears, i més concretament: conèixer la demanda de serveis culturals per productes i freqüència, classificar els ciutadans en funció de l'Índex de Consum Cultural, determinar la participació directa dels ciutadans en activitats artístiques, identificar les principals barreres per a un major accés o una major participació en la cultura, i determinar el grau de satisfacció amb els serveis culturals consumits.

Principals resultats

Els resultats extrets a partir d'aquest estudi demostren que la meitat de la població de Balears realitza «poc o pràcticament nul» consum cultural (amb l'excepció d'anar al cinema).
Segons les dades recollides la cultura arriba, amb major o menor intensitat, al 50 per cent dels ciutadans de les Illes, i un de cada quatre fa un consum habitual. Així, el grau de consum cultural no varia significament de la xifra registrada de mitjana a la Unió Europea.
En el perfil del consumidor habitual hi ha una major presència de dones (54%) i joves (42 anys de mitjana). A més, la majoria són persones nascudes a les Balears (65%) i amb el català com a llengua habitual (46%), amb una forta presència d'estudis superiors (54%) o secundaris (39%).
Així, el 25 % de la població major de 16 anys de les Illes es pot considerar consumidora habitual de cultura en participar diverses vegades al mes en una o diverses disciplines o activitats culturals; mentre que un altre 25% de la població n'és consumidora habitual.
Segons l'estudi, si es compara amb les barreres que hi ha en altres països europeus, la característica més destacable és que els ciutadans de les Illes creuen que una «oferta limitada o de poca qualitat» és la barrera amb major diferencial i que, per tant, és un motiu molt més important que per a la resta d'europeus per no fer un major consum cultural.
D'altra banda, la llengua catalana ocupa un paper «molt secundari», malgrat ser la llengua més habitual entre els qui més cultura consumeixen. Entre les principals barreres per no realitzar un major consum de cultura, destaca la falta d'interès en el cas de circ, dansa i biblioteques; així com «una oferta limitada i de poca qualitat; un preu massa elevat o falta de temps».

Metodologia de l'informe

El treball ha estat dirigit i coordinat per la Direcció General de Cultura i consta de tres parts: Per una banda la realització del disseny d'un qüestionari adreçat als ciutadans de les Illes Balears, seguit de la posada en marxa del mateix qüestionari a ciutadans de les Illes majors de 16 anys (el marge d’error global és del ±2,5% i la mostra s’ha distribuït equilibradament entre 4 zones: Palma (393 enquestes), la resta de Mallorca (407 enquestes), Menorca (401 enquestes), i Eivissa i Formentera (400 enquestes). S’han combinat enquestes telefòniques (1.300) i enquestes presencials (301) per tal de poder arribar als barris i als perfils socioeconòmics més baixos. Les enquestes es varen realitzar entre els dies 29 de juny de 2016 i 20 de juliol de 2016) i, finalment, s'ha elaborat un informe estadístic, un informe final dels resultats i un informe de conclusions i anàlisi DAFO.