Guillem Pomar, davant la botiga a la qual s’han dedicat quatre generacions de la seva família. | J. Torres

TW
5

Gaietà Pomar fundà la Casa Pomar Flores en una data que se situa entorn de 1860 en un entresòl del carrer de Vicenç Mut. Des de llavors, han estat 153 anys d'activitat centrada en el món de la decoració (amb els papers pintats com una de les seves especialitats) i les belles arts, dècades d'història i, sobretot, de petites històries. Fou en la postguerra quan Casa Pomar s'especialitzà en articles per a artistes, amb l'esperança de superar un primer round contra les penúries econòmiques.

Però la història no és rendible, no cotitza en borsa i no dóna cap tipus d'interès als bancs. I Casa Pomar Flores no ha superat aquest assalt contra la crisi econòmica, que tants negocis de tota la vida s'ha emportat, i anuncià ahir el tancament, que es produirà en qüestió de setmanes. "Hem intentat molt de temps evitar la crisi i no ho hem aconseguit", explicà Guillem Pomar, el cap visible de la quarta generació que es fa càrrec de la botiga. "Els darrers anys havíem viscut una reviscolada, en part per la reobertura de l'espai expositiu, però ens ha faltat energia. A més, la gent tampoc no ha tingut la resposta que esperàvem", afegí amb veu trista.

"El meu negoci forma part del paisatge sentimental de Palma", manifestà Guillem Pomar en una entrevista amb Llorenç Capellà que es publicà a Brisas l'any 2008. De fet, el canvi del paisatge urbà tampoc no ha afavorit gens locals com Casa Pomar. "A la gent ja no li agrada comprar al centre i no hi troba més que inconvenients, com la manca d'aparcament o que els nostres preus no puguin ser tan competitius com els de les grans superfícies". Fa anys, els articles de belles arts tenien "un petit mercat i uns marges", però ara ha arribat un moment "en què no és possible continuar", indica.

Les reaccions
"Aquest tancament deixa palès que els temps actuals no són els millors per al món de l'art", comentà ahir el pintor Joan Bennàssar en conèixer la notícia. Per part seva, HoracioSapere volgué deixar una porta oberta a l'esperança. "Em neg que tanquin el comerç. S'hi ha d'implicar els artistes perquè ajudin a fer alguna cosa". "Tenia molt de respecte per la botiga, per la seva història i perquè era un referent", comentà el fotògraf Ian Waelder.