Antoni Vera, Gerard Matas, Vicenç Torres, Pep Canyelles, Isabel Cerdà, Àngel San Martín i Joan R. Bonet. | Elena Ballestero

TW
0

Sediments és el títol del primer gran projecte que presentarà l'Institut d'Estudis Baleàrics des que assumí totes les tasques de projecció exterior de la cultura de les Illes Balears. El centre Conde Duque de Madrid serà l'encarregat d'acollir des del proper dimarts aquesta exposició col·lectiva, que reuneix obres de Pep Canyelles (Palma, 1949), Gerard Matas (Palma, 1945), Àngel San Martín (Palma, 1945), Joan-Ramon Bonet (Palma, 1944) i Vicenç Torres (Palma, 1950). "És la nostra primera inauguració forta i la nostra línia és del tot continuista, amb una clara aposta per la projecció del món cultural de les Illes", assenyalà ahir el director adjunt de l'IEB, Antoni Vera, durant la presentació del projecte, que també inclourà un catàleg amb textos de Guillem Frontera, Fernando Gómez de la Cuesta i dels mateixos artistes. La coordinació a la capital de l'Estat ha estat a càrrec de Susana Mihali.

Àngel San Martín presentarà cinc escultures de petit format i quatre obres pictòriques. "Les escultures són peces petites, fetes amb paper i fusta i amb molt treball dels pigments", explicà l'artista. Per part seva, Pep Canyelles hi portarà vuit escultures, a les quals ha volgut "donar una passa més enllà, incorporant la maquinària del taller a les obres".

Gerard Matas hi participa amb un total de 7 peces. "Són set pilars de taller de carn reconvertits en personatges". D'altra banda, Vicenç Torres hi aportarà sis composicions de format divers i dues escultures de petit format. Finalment, Joan-Ramon Bonet contribuirà a la mostra amb vuit fotografies de "natures mortes fetes amb flors". Bonet també ha estat l'encarregat de fotografiar les obres dels seus companys.

"És un projecte que va néixer fa un any i mig, just quan havíem acabat de fer dues col·lectives a Santa Margalida i a la Colònia de Sant Jordi", explicà durant la presentació Pep Canyelles. "Venim d'una mateixa generació i ens vàrem plantejar si érem capaços de fer un projecte que escapàs d'una col·lectiva convencional, que proposàs una reflexió sobre la feina feta durant tots aquests anys a Mallorca", afegí l'escultor. Així que, malgrat que no hi ha un fil conductor temàtic, allò que aglutina els treballs dels cinc artistes és "el que queda després de 40 anys", en paraules de Joan-Ramon Bonet.

L'exposició es completa amb un document audiovisual, elaborat per ells mateixos i centrat en el procés de creació. "Són històries mínimes, poemes visuals", apuntà Canyelles. Tant a les obres com a la part audiovisual, la premissa fonamental ha estat l'absència de "qualsevol limitació al nostre art", digué Matas. "Era el moment de mirar cap enrere i analitzar tot allò que ha passat. Tots tenim un bon bagatge i aquest era un projecte que havíem de fer nosaltres", sentencià Canyelles.