L'editorial Rockport Publishers ha elegit un total de 14 imatges que pertanyen a 10 projectes de Ductil.

TW
1

Els dissenyadors Damià Rotger i Andreu Moragues, i els arquitectes Mireia Cabaní i Manuel Garcia són els integrants de Dúctil, una empresa de disseny instal·lada a Mallorca (amb una seu a Menorca). Fins aquí res no seria notícia si no fos per la trucada de l'editorial nord-americana Rockport Publishers, responsable de Graphic Design Translated, un diccionari sobre el món del disseny amb il·lustracions. La intenció era que alguns dels treballs de Dúctil formassin part del projecte. Finalment, un total de 14 imatges que pertanyen a 10 projectes realitzats per l'empresa illenca il·lustren conceptes i definicions de la terminologia inclosa al llibre.

"Des de l'editorial es varen posar en contacte amb nosaltres quan estaven preparant el llibre. Ens havien conegut gràcies a una publicació de tipografies i havien vist les nostres feines a la web. Es mostraren molt interessats a utilitzar les nostres imatges", explica Damià Rotger.

Allò interessant d'estar a una obra com aquesta és la possibilitat de figurar "envoltat dels dissenyadors més destacats del moment", a més de les enormes possibilitats de difusió del mateix treball.

La tipografia

L'editorial Rockport
es fixà en la feina de l'equip de Dúctil gràcies a uns treballs publicats en un llibre de tipografia, un dels plats forts per a qualsevol dissenyador. "La tipografia és important en general. El component tipogràfic hi és per tot arreu i ha de figurar d'una manera exquisida", assenyala Rotger. "Hi ha moltes bones tipografies mal emprades i moltes que són dolentes i que s'utilitzen sovint", afegeix aquest dissenyador menorquí resident a Mallorca. "De fet, en la meva carrera professional, m'ha ajudat molt adonar-me de la importància de la tipografia".

Damià Rotger està treballant actualment en el disseny d'una tipografia que pugui facilitar un poc la vida a les persones que pateixen dislèxia. La idea inicial fou del valencià Pau Santapau, qui se centrà en l'estudi de la part cognitiva, mentre que Rotger s'ha centrat en el disseny tipogràfic. "Una vegada estigui acabat, el provarem i el mourem entre la gent implicada".

Per ser un bon dissenyador

Una de les condicions bàsiques per a un bon dissenyador en opinió de Damià Rotger és "la capacitat d'entendre el projecte que du endavant". "Hi ha un debat etern sobre si el dissenyador és artista, i és una qüestió a la qual no vull entrar", diu Rotger. Pel menorquí, el disseny és "una eina de comunicació". Entre els noms dels seus preferits, hi figuren els de Mario Eskenazi, Pablo Martín i Astrid Stavro. Mario Eskenazi és l'autor de la identitat visual dels serveis de Manteniment i Neteja de Barcelona (BCNeta!), "un sistema corporatiu obert, flexible, dinàmic i amb retentiva"."Quant a tipografies, em qued amb la Miller de Mathiew Carter, que continua en actiu, malgrat que ja té vuitanta anys".

Projectes

Tanmateix, no només de tipografies viuen els estudis de disseny, i els projectes de Dúctil abasten molts àmbits, des del disseny editorial fins a la intervenció a diferents espais i realització de muntatges expositius.
"Ara estam finalitzant el disseny d'una revista d'una associació de professors de les Illes", explica Rotger. Recentment, han duit a terme "una intervenció a una nau industrial", un projecte en el qual els dissenyadors gràfics i els arquitectes han treballat de la mà. "També ens estam encarregant tots junts del disseny d'una botiga a Palma. En aquest cas, la feina és integral i partim des de zero".

La feina en equip és un dels baluards de qualsevol iniciativa que abasti diverses disciplines. "Per sort, entre nosaltres tenim moltíssima complicitat. Quan es treballa amb altres creadors, és imprescindible saber escoltar i pensar el que et diuen", comenta Rotger. "Tenim sort, perquè els quatre ens duim molt bé i ens entenem a la perfecció".