TW
0

Pascal Comelade (Montpeller, 1955) torna a pujar a un escenari mallorquí amb tot un personatge com Albert Pla. Ambdós presentaran Somiatruites, avui a partir de les 21.30 hores a l'Auditòrium de Palma. La seva actuació serà, a més, el tret de sortida del festival Circ de les cultures, una iniciativa que enguany arriba a la setena edició i que finalitzarà el proper desembre a l'Escorxador.

Hi ha qui diu que sou un dels músics europeus més importants dels darrers temps. Que en pensau, d'aquesta afirmació?
No puc tenir cap discurs sobre coses així. Port uns 55 anys de feina en aquest món de la música, i sempre amb la perspectiva de produir música instrumental amb la barreja d'instruments que faig. He fet peces per al teatre, la dansa i algunes pel·lícules, i he col·laborat amb músics. Tinc la meva orquestra. Fa 25 anys que treball a duo amb Enric Casasses. La meva vida és la meva feina. Dir si som o un músic important o no és feina dels periodistes i del públic.

On us col·locau, llavors, dins el panorama musical?
Sempre m'he situat dins el panorama marginal. Em trob dins un món marginal. Tota la meva vida he estat en aquest món. Som fill de l'underground dels anys 70. Estic en aquest marge, encara que, de vegades, puc actuar en teatres i esdeveniments oficials. Puc actuar en qualsevol lloc i davant qualsevol tipus de gent.

Somiatruites parla dels estats d'ànim de les persones abans de dormir. Com es tradueix, això, en música?
El concepte de l'espectacle és d'Albert. Tota la temàtica és d'ell. Jo només vaig posar-hi la música. Ambdós hem trobat una relació molt forta, directa i fàcil. Sobretot, és una qüestió de relació humana. A partir de l'espectacle, gravam un disc, que no n'és una continuació, sinó una cosa diferent, de nou material. M'agrada.

Veniu a un festival al qual se li han retallat les ajudes. Quins camins de futur li esperen, a la cultura, amb la crisi?
No puc dir res de res! (riu). Seria parlar de política. No puc parlar dels altres. Sempre em fan la mateixa pregunta. Som un músic que avui s'enfilarà en un escenari de la millor manera possible. Intentaré ser elegant i brillant. El públic té tot el meu respecte, perquè paga per veure'm. Aquest és el sistema. Però això no vol dir que hagi d'exhibir les meves idees sobre la cultura, la música, la crisi, la guerra, la pau... Només puc parlar de la meva persona, és la puta realitat. La manera en què he treballat els darrers 30 anys també és política. una manera d'entendre l'espectacle.

Heu col·laborat amb moltíssims artistes. Amb quin artista us agradaria treballar i encara no ho heu fet?
És fruit de l'atzar. Com una conversa de bar. Després, he gravat cançons. Les relacions humanes són una manera d'entendre el món de l'espectacle. Només me n'interessa aquesta part, perquè, a partir d'aquí, tot funciona. Res de discursos, ni de teories... tot depèn de les persones. Una situació en concreta pot ser perfecta.

Què li espera, avui, a la gent de l'Auditòrium?
A l'escenari la situació té molta intensitat, és molt física. Té més a veure amb la locura que amb la realitat.

 

"Actuar amb Pascal és gloria bendita"

Després de poc més d'un any de la seva darrera visita a Palma, també en el marc del Festival del circ de les cultures, Albert Pla pujarà avui a l'escenari de l'Auditorium de Palma per presentar amb Pascal Comelade l'espectacle Somiatruites. "De moment, a mi em funciona molt bé l'espectacle. És ‘gloria bendita', poder actuar amb Pascal", diu el músic català, qui considera que treballar amb el catalano francès és "molt fàcil", ja que "em dóna músiques molt boniques".

Albert Pla, que, en aquesta ocasió, s'encarrega de posar la lletra a melodies de Comelade, defineix l'espectacle de "tranquil i delicat", i diu que es representa amb "una escenografia bastant cuidada, en què els Ferrers Brothers duen unes titelles". "És una cosa distinta de quan vaig venir amb l'espectacle La diferència", explicà. "Somiatruites és un espectacle que es viu molt millor en un teatre que en un escenari de concert", conclogué Pla.