Fumigueu bé la memòria i esteneu-la al sol i al vent. No tingueu por. Amb aquests versos reflexius del poemari l'Alienista, el poeta Bartomeu Fiol (Palma, 1933) ens ha deixat per sempre. Pedral de caires diferents, llaurà la literatura des de la visió polièdrica de l'articulista al Diari de Balears, la poesia i les ciències polítiques. Deixeble de Blai Bonet i Rosselló -Pòrcel, afirmava que, després de llegir-los, sentia el cor més ple i més afinada la sensibilitat.
És per això que, durant la seva joventut, assisteix al llarg dels anys 50 del segle XX a la tertúlia de Llorenç Villalonga al cafè Riskal de Palma, però, fonamentalment, fou un poeta solitari, que va viure la seva evolució al marge de les estètiques imperants.
Llegint la seva poesia podem dir que destacà per l'afinat procediment poètic: la imatge, la metàfora, la comparança, sobretot. Mantingué una lluita permanent per enaltir la nostra llengua i l'esperit de pàtria mallorquina en moments difícils per a la nostra cultura. Podem destacar un dels seus grans mèrits: el constant abrandar el foc sagrat i el seu afany per educar poèticament, tot un miracle de voluntat personal, tal com ho definiria el pare Miquel Colom.
Bartomeu Fiol va néixer sentint la poesia. La seva obra comença a ser reconeguda pel mateix autor amb Calaloscans (1966), llibre amb ressons de Salvador Espriu, que li mostrà un món nou, on la riquesa del vers i la seva inspiració li fan patent una altra manera d'entendre la poesia.
L'obra de Bartomeu Fiol sempre romandrà entre nosaltres. El seu llegat serà immortal i ens permetrà conèixer i estimar més la Poesia. Des del Consell de Mallorca hem de seguir retent homenatge a les plomes que han teixit les nostres referències poètiques, és una part important de la cultura que no podem deixar de banda. La poesia de Bartomeu Fiol, a més de revelar idees i sentiments, els expressa de la manera més airosa i suggestiva. Un mestre de la paraula que, com l'alquimista, pot sobreviure a qualsevol centúria.
Assaonada pel dolor, en nom de la presidenta del Consell de Mallorca, vull expressar el més sentit condol a tota la seva família i en homenatge dedicar-li aquestes sinceres paraules. Lletres humils, però en elles hi ha quelcom d'allò que mai mor. Descansi en pau Bartomeu Fiol. Déu vos ho pagui.
Mor Bartomeu Fiol
Per sempre, mestre Bartomeu Fiol, estil poètic de pensar i obrar
11/08/11 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
2 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
"Mantingué una lluita permanent per enaltir la nostra llengua" "Des del Consell de Mallorca hem de seguir retent homenatge a les plomes que han teixit les nostres referències poètiques, és una part important de la cultura que no podem deixar de banda." Tot això són belles paraules que diu en Joan Rotger i Seguí, batle de Selva, vicepresident de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca i president del PP de Mallorca; el mateix que, a l'hora dels fets, vota a favor del tancament de RTVM i considera que el català només és un mèrit.
No hi ha un poemari L'alienista, sinó un poema amb aquest títol, a veure si ens documentam!