El premi honorífic més emotiu fou el que s'entregà a titul pòstum a Catalina Valls. | Jaume Morey
Les arts escèniques de les Illes Balears visqueren ahir la seva festa. L'excusa per reunir aquesta gran família fou, com passa moltes vegades, l'entrega d'uns guardons que, malgrat que han de passar pel tràmit de tenir un guanyador, són el reconeixement a una feina dura, que potser no disposa de la recompensa merescuda.
La primera edició dels premis Escènica, organitzada per la revista Fanteatre, omplí a vessar el teatre Principal. Joan Miquel Artigues i Rodo Gener foren els conductors de la gala. La gran triomfadora de la nit va ser Mort de dama, que va aconseguir cinc de les dotze escultures de Ferran Aguiló que es repartiren al llarg del vespre: al millor espectacle teatral, a la millor direcció -a càrrec de Rafel Duran-, a la millor dramatúrgia -guardó que recolliren Rafel Duran i Marc Rosich-, a la millor escenografia -obra de Rafel Lladó- i al millor vestuari -per César Olivar i Àngel Vilda-. Aina Frau s'endugué el premi a la millor actriu, per Maria?, mentre que Rodo Gener va interrompre la seva tasca com a presentador per recollir el reconeixement a millor actor per El solitari oest.
Mar Pla encetà la recollida de premis quan pujà a l'escenari per rebre el guardó al millor text original per Els convidats. Fou just després de gaudir d'un fragment de Causes i atzars, dels menorquins Vuelta i Vuelta. Una vegada s'hagué lliureat el premi a la millor il·luminació, que fou per a Manu Martínez per Petit Ball, arribà el torn de la Companyia de Dansa del Teatre d'Alaró, que representà un fragment de Per un tros del teu cos.
El millor espectacle de dansa fou Petit ball, de la companyia Au Ments. D'altra banda, la distinció a la millor música arribà a les mans de Jaume Manresa per Nou. Teatre Visceral rebé el guardó al millor espectacle de teatre familiar per El lazarillo de Tormes.
Fou una gala dinàmica a la qual les diferents actuacions s'anaren intercalant a l'entrega dels guardons, que anaren guanyant importància a mesura que avançà el vespre. Els reconeixements a millor actor i actriu, director i espectacle foren la traca final i mantingueren la tensió i l'emoció fins al darrer moment. Amb una nul·la escenografia, la tasca dels presentadors va ser encomiable.
4 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Escriu el teu comentari i nosaltres t'ho esborrarem.
Ja hi tornam a ser. No hi ha manera de sortir d'aquest món provincià i subordinat als interessos de companyies subvencionades. El que es denomia 'el sector' monta, en doblers públics com sempre, una rèplica en dolent dels óscars a on uns regalen premis als altres. Fora nombroses excepcions, la gala d'ahir suposar l'entronització de la mediocritat i un triomf més dels que viuen de les subvención gestionades per uns polítics ineptes. La Mort de dama tan aclamada no deixa de ser una astracanada que per la qual Villalonga hagués quedat espantat. Una obra on es cercava la rialla fàcil. Just hi faltava Madò Pereta. El papanatisme impregna aquest món de mediocritats que no veuen que una obra tan escandalosament cara no respon a un mínim de dignitat escènica. La gran pregunta és: La política teatral pública, a qui s'ha de subordinar al poble al qual hauria de servir o als grups que 'viuen' dels doblers públics desfresats d''ajudes' i que tenen amb les seves mans a uns polítics que ja que no paguen dels seus no controlen ni avaluen el que es fa?
Dinàmica. Tenia manco ritme que una cançó den Machín. Mira que havia poca gent i el realitzador no el trobava. Els acudits, sense cap gràcia. Es nota que no hagué un assaig previ...però com tots som molts professionals es pensam que la gent no ho nota Els de l'ATAPIB ha estat els més llests de la classe. S'han desmarcat, no han figurat per enlloc i que els altres beguin oli. Chapeau!
Vaja desastre de realització, Nova ha pegat a sa merdera