TW
0

De petit begué música cubana i jazz, dos estils que forjaren la carrera del bateria i percusionista Horacio el Negro Hernández i l'estimularen a mesclar gèneres musicals. Ara, la seva música, que defineix com una fusió afrocubana de nova generació, arriba avui vespre al teatre Principal de Palma a càrrec del seu conjunt Italuba en el marc del Jazz Voyeur Festival. "Som eterns estudiants del so", afirma el músic nascut a la Havana, que avui donarà a conèixer les composicions del seu tercer treball amb Italuba, acabat de gestar a l'estudi.

"El 70% de la nostra música és improvisació, ens du a llocs desconeguts, però per a nosaltres serà molt excitant tocar música que encara no hem mecanitzat", comentà Hernández. Flamenc, rock i fins i tot música electrònica són algunes de les paletes musicals que el músic cubà usa per reflectir el moment actual. "La música documenta la vida, amb notes i ritme. Ara la música de la nostra obra té un inici lligat a la cibernètica, però no és una cosa a la qual haguem arribat de manera forçosa".

Tot i els nous experiments, Hernández té clars quins són els principis bàsics per afrontar l'instrument de la bateria, que per altra banda resulta un instrument molt més primitu. "Es necessita una passió molt gran, molta dedicació i tenir oberta la ment a tota mena de gèneres musicals". Aquesta actitud oberta el portà a guanyar un Grammy el 2001 per Live at the Blue Note i haver participat en altres discs guanyadors. "És una cosa molt bonica per a la meva mare, però la festa dels Grammy és un lloc on hi ha molt poca música".

I es que Hernández es mostra crític amb la indústria i partidari d'internet com a mitjà per difondre l'obra. "La cibernètica llevarà d'enmig tots aquells que et volen vendre qualsevol cosa. En el nostre cas, que no fem música comercial, ens beneficia. M'interesa més que arribi la musica a la gent que no que em donin quatre reals per un disc".