El programa Cançons d'una illa ens transporta a 1978

TW
0

Avui dissabte, a les 22.30 hores, el programa Cançons d'una illa, de TV de Mallorca, ens transporta a 1978. Fa un any que hi ha hagut les primeres eleccions democràtiques en quatre dècades. En poc temps, Espanya i Mallorca han canviat molt. El Selva Rock, l'ocupació de la Dragonera i l'aparició del rock progressiu han fet mudar el mapa social i musical de l'Illa. La repressió ha desaparegut però, paradoxalment, és una mala època per cantar en català. Encara que ja hi ha llibertat d'expressió, serà la moda la que dictarà qui canta i qui no.

Així i tot, sempre hi haurà reductes on les cançons seran en la nostra llengua. És el temps en què Toni Morlà treu el disc Amb sos peus en terra, en el qual ell mateix i Margaluz entonen arreu de l'Estat temes com Tanmateix.

Era l'època en què una banda punk de Cornellà edita el que és considerat com a primer tema de rock en el nostre idioma; el moment del darrer Musical Mallorca, del distanciament del Selva Rock respecte de la música en català, de les iniciatives a favor d'aquest tipus de creació per part de Sa Nostra, del número 1 en tot l'Estat dels mallorquins Falcons i d'un dels àlbums més importants que han sortit en el nostre idioma: Joana Lluna, de Joan Bibiloni.

La sèrie documental Cançons d'una illa consta de 13 capítols, de 25 minuts cada un, que ofereixen un repàs cronològic de cada moment històric del disc en català a les Illes i, sobretot, a Mallorca, a més d'entrevistar-ne els protagonistes.