Aquest autor va ser molt imaginatiu, transgressor, polèmic i molt amant del protagonisme. En el seu camí per l'art, es va convertir en un treballador de diferents àmbits plàstics, però sempre amb treballs enriquits, fet que ja es manifestava en les historietes que feia per a la seva germana i en una caricatura que publicà al Calendari d'en Patufet, l'any 1919.
Dalí inicia les seves col·laboracions el 1919 amb els articles dedicats als grans mestres de l'art, que publica a Estudium, la revista de l'Institut de Figueres, que era la seva ciutat natal. Del 1927 al 1929, defineix la seva estètica o l'evolució que fa la seva carrera en articles que s'editen a L'amic de les Arts, La Gaceta Literària, La Nau i La Publicitat, i que mostren les seves il·lustracions. Cal recordar la seva implicació amb Sebastià Gasch i Lluís Montanyà per a la redacció i la confecció del Manifest groc, de 1928.
Dalí va treballar per a molts diaris i revistes però, al contrari d'altres artistes, no en va ser cap il·lustrador accidental, sinó que els seus treballs en aquesta àmbit artístic formen un important capítol de la seva trajectòria.
L'exposició que ara podem veure a la segona planta del CaixaFòrum, a Palma, és el resultat d'un estudi realitzat per Montse Aguer, en el qual es fan palesos els diferents tipus de treball, en l'àmbit de la il·lustració, en els quals treballà Dalí. Il·lustracions per a cobertes de publicacions, reproduccions d'obres seves pictòriques, a les cobertes, i il·lustracions d'articles d'altres. I també cobertes en les quals és el mateix Dalí el protagonista, amb el seu retrat, i també va fer anuncis.
L'artista va dissenyar un gran nombre de cobertes per a revistes, com ara la de L'Empordà Federal, el 1921, en un número dedicat als creadors sardanistes Pep Ventura i Enric Morera, que casualment eren molt amics del meu avi. El 1936, fa una coberta per a Minotaure, dos anys més tard en prepara dues per a The American Weekly, sobre la vida social i industrial americana. Tot això, entrellaçant sempre l'art plàstic, la moda i una bona dosi d'imaginació. N'elaborà algunes per a Vogue el 1944 i altres per a Los Sitios, de Girona, el 1974-78 i a La Vanguardia el 1979 i el 1984.
Amb obres plàstiques com La noia a la finestra il·lustrà un número D'ací d'allà, una bona revista catalana. El cistell amb el pa aparegué a la coberta del Herald Tribune el 1948, i el mateix any els rellotges tous són a la coberta de la publicació satírica La codorniz. També utilitzen obres de Dalí per a les seves cobertes Catholic Digest el 1951 , Photography el 52, Samedi-Soir, Canigó el 62, Ya , Jardin Des Arts, Presencia, la revista Destino el 74. Com a bon protagonista, es converteix en la imatge de diverses publicacions, de manera que apareix el 1936 a Time, a Destino el 48, al Correo de la radio el 53 a Actualidad española el 55, a la Gaceta ilustrada del 58 i 59, Catalunya Exprés el 62 i Spiegel el 1968.
Dalí va realitzar un gran nombre d'anuncis per a cases de moda, com ara Schiaparelli el 1942, Cartier, Vogue, Bonwit Teller, Bryans i Chen Yu.
La bibliografia que apareix al catàleg d'aquesta exposició ens dóna una exacta mesura de la quantitat d'aportacions fetes per aquest artista amb el suport del paper, perquè es tracta de treballs impresos sobre aquest suport. La mostra actual servirà, doncs, perquè els visitants amb més de 60 anys recordin moltes de les publicacions exposades i als de menys anys els permetrà tenir-ne coneixement.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.