TW
0

Era el millor publicista d'ell mateix: els seus dissenys, obres mestres del surrealisme, feien que les publicacions s'exhaurissin dels quioscos, i això els responsables dels principals diaris internacionals ho sabien. Del Daily News fins a Vogue, passant per Minotaure, L'amic de les arts, The American Weekly, Life, Script i La Vanguardia, demanaren a la icona del surrealisme que els dissenyàs una o més portades. A més, fou el primer espanyol que protagonitzà la portada de Time.

La relació de Salvador Dalí amb els mitjans de comunicació fou intensa i estreta durant tota la seva vida. Més de 240 peces, entre portades internacionals il·lustrades per l'artista o en les quals ell apareixia, a més d'originals, cartes i manuscrits, entre d'altres, donen vida a Salvador Dalí i les revistes, una mostra que inaugura avui el CaixaFòrum de Palma i que estarà oberta fins al 14 de febrer de 2010. L'entesa entre l'excèntric i provocador Dalí i la premsa començà l'any 1919, quan encara residia a Figueres, on dedicava articles als grans mestres de la història de l'art, com ara el seu estimat Velázquel i el Grec, a la revista de l'institut, i acabà en els 80, quan escrivia articles per a El País i La Vanguardia.

Aquesta relació arribà al punt culminant durant les llargues estades de l'empordanès als Estats Units, als anys 40, on redacta articles, il·lustra pàgines de revistes, dissenya portades i fa anuncis. "Allà el definiren com un artista audaç, satíric i provocador. Una expressió exultant del somni d'un autor que fa que les modes el segueixin a ell", assenyala la directora del Centre d'Estudis Dalinians de la Fundació Gala-Salvador Dalí i comissària de la mostra que s'inaugura avui, Montse Aguer.

Al llarg de dues sales i una tercera de consulta, el visitant podrà contemplar com Dalí emprà els mitjans de comunicació amb la finalitat que quedàs ben consolidada la seva imatge pública d'icona del surrealisme, de personatge excèntric i de gran provocador, i com fou ell el millor propagandista de si mateix, fins al punt que arribà a elaborar una publicació sencera dedicada a la seva persona, dita Dali News. D'altra banda, Dalí també va fer una àmplia incursió en el món de la publicitat i, dins les revistes, es podien contemplar dissenys de l'artista en anuncis de mitges o d'aigua, entre d'altres.