TW
0

Diuen que potser serà Raphael. O el gran Leonard Cohen. O Status Quo, que també té possiblitats, per setembre, de convertir-se en el concert de l'estiu. Perquè, de moment, moltes de les grans actuacions en viu que han tingut lloc aquests darrers mesos a Mallorca han punxat bastant respecte dels nivells d'assistència. Melendi no superà les 3.000 persones en un Palma Arena tirant a fred; Amaral, tot i fer un gran concert, tampoc no arribà a omplir la plaça de Toros; i, a principi d'estiu, El Canto del Loco, a pesar de congregar milers de fans, tampoc no repetí l'èxit d'ara fa just un any a Son Moix. "El mateix cantant, la mateixa gira, el mateix disc i manco doblers per part del públic", ens diuen molts dels promotors enquestats per trobar una explicació al fenomen. Caldrà veure ara què passa la setmana que ve, dia 29, amb el Papitour09 de Miguel Bosé, que l'any passat aconseguí omplir el coliseu en el que fou un dels concerts més multitudinaris de l'estiu i enguany no sabem si serà capaç de repetir la gesta al mateix escenari.

Totalment diferent és la història en espais més íntims, com ara el castell de Bellver, el claustre de Sant Domingo a Pollença i el parc de la Mar a Palma, per posar-ne tres exemples, que sí que gaudeixen d'un bon públic amb ganes de gaudir de la música a la fresca i que demostren com el directe és sempre una bona opció.

La sensació que enguany hi ha manco recitals que l'any passat no és només una impressió. "El problema és que l'any passat fou un any excepcional: hi havia un ritme de concerts que no era normal a Mallorca", reconeix Miquel Jaume, del grup Trui. "Aquests darrers anys, han sorgit a Mallorca una sèrie de nous promotors amb ganes d'organitzar actes d'aquests. Enguany, amb la crisi, tot ha tornat un poc a la normalitat", afegeix.

Anunari de la música

En aquest contex, aquesta setmana s'ha presentat a Barcelona l'Anuari de la música als Països Catalans, preparat pel Grup Enderrock i per l'Associació professional de representants, promotors i mànagers de Catalunya i les Balears (ARC). En contra del que passa a les Illes, pareix que al Principat tenen un boom d'actuacions en directe -una mitjana de 60 al dia, asseguren- i que aquestes ja representen el 90 per cent dels beneficis que mou la indústria de la música, amb un creixement set vegades superior al de les discogràfiques.

Les dades corresponen a l'any 2008 i sembla que, amb vista a 2009, potser per la crisi, el panorama ha canviat un poc. Adela Peraita, del Grup Fonart i a la vegada vocalista dels Sterlin, fa un retrat de la realitat. "Sí que és ver que l'any passat hi va haver un augment de festivals i semblava que sí, que tot havia de passar pel directe, però no és així, perquè enguany molts d'aquests festivals han desaparegut. La veritat és que a Espanya encara li falta molt per consolidar la cultura dels directes. Si algú vol muntar una sala de concerts, per exemple, ha de superar encara molts d'impediments".

Un dels darrers establiments d'aquest tipus que s'han inaugurat a Palma és el Harlem, al carrer de Sor Isabel Cifre del Molinar. El propietari, Albert Seguí, reconeix que "tal com es fan les normatives per obrir un local de música en directe, pareix que són, precisament, per impossibilitar-ne al màxim l'obertura". Del "suposat" auge dels directes, Seguí opina que "la gent s'ha cansat ja de les macrodiscoteques i necessita una altra classe d'oci en espais més reduïts i íntims". Serà, idò, un nou panorama a tenir en compte a partir d'ara.