TW
0

Tot està preparat a Venècia. I és que ja només queden dos dies perquè la Biennal obri les portes al públic. Pel que fa al pavelló de l'Estat espanyol, és l'artista mallorquí Miquel Barceló n'és el representant a la cita, que enguany celebra la 53a edició. Per a l'ocasió, Barceló ha escollit una trentena d'obres de gran format i recents, tres quartes parts de les quals són inèdites, tot i que no n'hi ha cap que estigui feta per a aquesta exposició en concret, i una dotzena de peces sobre l'Àfrica del francès François Augierás (1925-1971), que alguns visitants "confonen" amb les de Barceló, segons explicà ell mateix ahir durant la presentació del saló. També hi ha un espai de la mostra Miquel Barceló que està reservat per als petits llenços sobre costumistes africans, obra d'Augierás i propietat de Barceló. Per al mallorquí és com descobrir un artista contemporani, perquè no va tenir molta repercussió en el món de l'art i "ningú" no va qüestionar que un francès s'exposàs al pavelló espanyol, assegurà.

Barceló ha assenyalat també que les peces d'Augierás lliguen amb algunes de les seves obres, com les més recents i dedicades al riu Níger, i d'altres de fa "pocs mesos" sobre l'escuma de les onades de la mar. Altres de les representacions que exposa Barceló es van forjar mentre pintava la volta per a l'ONU a Ginebra: amb els llenços en terra, recollint el degoteig arbitrari del sostre, va aconseguir el fons dels nous treballs sobre goril·les solitaris que, en part, són autoretrats. La mostra, comissariada per Enrique Juncosa, director del Museu irlandès d'art modern de Dublín, inclou un grup de ceràmiques ingents, la majoria en colors vermells i negres "com les dels grecs", i d'altres amb escòries del riu Vesuvi, "vertadera memòria geològica".

El tercer grup d'obres que presenta el mallorquí són pintures blanques actuals sobre l'escuma de la mar en abstracte i d'altres, seleccionades des de 1999, entre les quals en destaquen unes en blanc i negre, que es tracta d'una marea de petroli que deixa entreveure alguns fòssils i mol·luscs. Continuant pel recinte, en una petita biblioteca, entre els llenços marins i les obres d'Augierás, Barceló proposa acostar-se més a la seva figura i les seves influències. Es poden consultar 30 llibres, com l'Obra literària completa I de Josep Palau i Fabre. De fons, se sent el so sord de les maces contra l'argila vermella: és el vídeo de la performance Paso doble que es repeteix avui i demà a Venècia, del coreògraf Joseph Nadj.