TW
0

Entre els segles XIX i XX la burgesia era l’autèntica reina de la societat catalana. Havien acabat amb el poder hegemònic de la monarquia i la noblesa i controlaven bancs i finances, indústries, transports, comerços i professions liberals. Aquests sectors burgesos, que convivien amb un moviment obrer a l’alça, van ser el tema principal de les pintures, dibuixos i cartells de Ramon Casas. Una bona mostra d’aquestes obres es pot veure fins al 12 de desembre a la galeria d’art barcelonina Gothsland.

Casas (Barcelona, 1866-1932) va viatjar a París i va recórrer tota la geografia hispana abans de tornar a casa per esdevenir un dels impulsors del modernisme català. I no només amb la seva obra, sinó com a fundador del famós local de debats i tertúlies Els 4 gats, i revistes d’art com Pèl i ploma i Forma. Com explica el codirector de la galeria Gothsland, Gabriel Pinós, Casas "fou un retratista de la societat i d’un moment històric", ja que plasmava des de burgesos a polítics o gent de l’espectacle. Alguns eren anònims i altres tan coneguts com Unamuno, Azorín, Albèniz, Utrillo i Rusiñol.

La part més popular de l’obra són els retrats fets amb carbó, en què destaca la senzillesa i simplicitat de les composicions, animades amb petits tocs de color. És ben evident l’admiració per la figura femenina, autèntica protagonista de molts dels dibuixos. La seva temàtica, entre quotidiana i castissa, li va dificultar tenir èxit al principi, però de seguida va esdevenir una de les seves senyes d’identitat. Quatre de les peces que hi ha a l’exposició són dibuixos fets pels subscriptors de Pèl i ploma: cada un dels qui estaven subscrits a la revista rebia cada any un dibuix original de Casas. Entre les 20 obres presentades, també es poden veure tres paisatges, una disciplina en la que fou molt menys prolífic.