Història, guerra civil i intriga

Avui vespre s'atorga a Barcelona el premi Planeta, el més ben dotat de les lletres espanyoles. José Manuel Lara volgué aclarir “la transparència” dels premis davant les crítiques

TW
0

Novel·les amb trama històrica, tot un clàssic en el premi Planeta, sobre la Guerra Civil, aventura, intriga i misteri són les que predominen enguany entre les obres finalistes al premi Planeta, que compleix la seva 57a edició i que s’atorgarà avui vespre amb un sopar literari i amb presència dels ducs de Palma. Com ja és habitual en la roda de premsa prèvia als guardons, el president del Grup Planeta, José Manuel Lara, afirmà que el jurat es decantarà per conservar "la salut intel·lectual del premi, abans que l’èxit literari".

Els membres del jurat del premi, integrat per Alberto Blecua, Alfredo Bryce Echenique, Pere Gimferrer, Àlvaro Pombo, Carmen Posadas, Rosa Regàs i Carles Pujol, com a secretari amb vot, van comparèixer ahir en roda de premsa, acompanyats de Lara, qui, a més de parlar de la "bona salut" d’aquest prestigiós guardó literari, que en tota la seva trajectòria ha venut un total de 39 milions d’exemplars, va voler llevar importància a les crítiques que envolten aquest premi. "La manipulació correspon a una llegenda", va afirmar Lara, que va assenyalar que fer-ho seria "un gran error". "Ni es fa ni s’ha fet, això ho puc assegurar.

El jurat ho debat i si algú de casa meva el manipula per darrere, que no ho crec, correspon a una llegenda", va afirmar amb referència a les moltes crítiques que acusen els premis de manca de transparència i de premiats pactats abans d’hora. "L’aval del premi és en la llista d’autors que ho han aconseguit", va emfatitzar i recordà que el guanyador de l’any passat, Juan José Millás, va rebre dilluns pel mateix llibre el premi Nacional de narrativa. "De vegades, aquests jurats que diuen que tan manipulen, no són tan ximples", va fer broma.

Lara es va mostrar "orgullós" del premi Planeta, guardó en el qual enguany s’han presentat 528 originals, una xifra rècord. Una cosa a la qual també va apuntar el secretari del jurat, Carlos Pujol, que va assenyalar que és "un bon indici de la difusió del premi". Pujol va recordar les temàtiques que en aquesta edició predominen entre les finalistes: sobretot novel·la històrica, sobre la Guerra Civil, aventures, intrigues i misteri. A més, va subratllar el "nivell molt alt" de totes les obres candidates, "tres de les quals en són mereixedores i podrien guanyar folgadament", va avançar.

Per la seva part, Àlvaro Pombo, que debuta en el jurat del premi, va qualificar de "divertit i popular" el premi Planeta. "És un honor poder ser en el jurat", va manifestar. D’entre les deu novel·les finalistes, segons el jurat, en destaquen tres , totes tres basades en la Guerra Civil i la postguerra.