Per tots és sabut que l’òpera, des del seu naixement devers el segle XVI, s’ha consolidat com un gènere elitista i de difícil accés pel públic del carrer El Teatre Sans i la companyia Estudi Zero Teatre intenten combatre aquesta realitat des de fa cinc temporades, amb la programació d’òperes de petit format o de butxaca, accessibles i entenedores per a tots els públics.
La cinquena temporada d’òpera de butxaca comença avui a les 20.30 hores amb la representació de Les mamelles de Tirèsies, una obra bufa de 55 minuts dirigida per Pere M. Mestre i basada en l’òpera homònima de F. Poulenc. "És la primera òpera contemporània i surrealista que duem a escena", apuntà Mestre. Malgrat el gènere en el qual es classifica, Les mamelles de Tirèsies esdevé, sobre l’escenari del Sans, "fàcil d’entendre, suggerent i molt divertida". Sense gaire text, els números musicals, devers vint-i-un, són cantats en català, a més d’una explicació prèvia a l’inici de l’obra, de mans del president de l’Associació Amics de l’òpera, Pere Bujosa, fan que l’espectador no tingui cap dificultat per endinsar-se a Les mamelles de Tirèsies.
Problemes demogràfics
L’òpera, que es representa des d’avui fins al diumenge a les 20.30 hores, es basa en una obra de teatre escrita l’any 1917 per un Guillaume Apollinaire que volgué deixar consciència dels problemes d’actualitat de l’època, com ara l’impuls a la natalitat per combatre la crisi demogràfica de postguerra, la importància creixent del feminisme i l’impacte del periodisme i la ciència, entre d’altres.
Amb un aire fresc, la combinació d’elements propis del músic hall, el cabaret i els inicis del cinema afegeixen a l’obra un marcat efecte còmic.Al 1947, F. Poulenc va musicar la peça d’Apollinaire i respectant l’esperit de l’obra, la va convertir en una òpera carregada de dinamisme i un joc rítmic "molt intens".
Pel que fa a la interactuació amb el públic, tant Apollinaire com Poulenc plantegen un teatre "total", sense quarta paret. Mestre respecta aquest diàleg amb el públic, que participa a l’obra de manera activa i "que forma part del mateix espectacle".
Un elenc de cantants format per Maria Camps, Jaume Roca, Tomeu Bibiloni, Àlvar Servera, Sergi Gil, Frédérique Sizaret, Montserrat Mozo, Pilar Marquès, Joan Toni Oliver i Joan Vila, acompanyats al piano per David Mohedano, i dirigits musicalment per Eulàlia Salbanyà, donen vida a aquesta rocambolesca història on un director de teatre anuncia que la seva peça absurda i inversemblant té com a objectiu convèncer la gent de la ciutat imaginària de Zanzíbar de la importància de tenir fills.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.