Els arquitectes italians Chiara Rovati i Luigi Leoni, del Studio
Ricerca Arte Sacra, de Pavia, i membres de l'equip del vitrallista
franciscà Costantino Ruggeri, qui dissenyà els vitralls per a la
capella Reial o capella de la Trinitat de la Seu, han realitzat la
seva segona visita a la Seu.Els experts vitrallistes volien valorar
in situ l'edifici gòtic en «un moment litúrgicament important per
la Pasqua, ja no només pel fluix de turistes, sinó sobretot, pel
fluix de persones que vénen a viure la Setmana Santa» dins del
temple. Així, Rovati i Leoni volen «tenir-ho present» a l'hora
d'executar el projecte de Ruggeri, qui morí el 2007 i deixà aquesta
intervenció a la Seu com a obra pòstuma.Leoni comentà que Ruggeri,
a la seva primera visita a la Catedral fa ja vint anys, quedà
impactat per l'espai i la gran lluminositat de l'edifici. La llum,
singularitat a l'obra de l'artista, va ser molt estudiada per
l'equip del Ruggeri, que s'encarregà també de l'execució del
projecte.
Tanmateix, el franciscà al costat dels arquitectes, realitzà un
estudi exhaustiu de la Seu en el qual es van examinar tots els
vitralls, incloent les rosasses per valorar les subjeccions i la
necessitat dels vidres de seguretat, a més de la pedra. «Per
defensar i protegir els vidres de la humitat, el vent o la pluja,
Ruggeri canvià el tradicional ferro per acer inoxidable», van
comentar els arquitectes, i «la subjecció es farà de silicona en la
part superior» per evitar que amb els moviments naturals el vidre
es trenqui.
Els arquitectes van aclarir que els vitralls de Ruggeri, amb
vidre de protecció, no impedien el pas de la llum. «A la capella de
la Trinitat, al cor de la Seu cal que hi hagi una font de llum
superior a la que hi havia fins ara», comentà Luigi Leoni, qui
destacà que tant «Ruggeri com nosaltres ens preocupàrem que fos una
espai de llum que parlàs al cor de l'individu, que fos un espai
místic perquè per ell era important destacar l'espiritualitat en el
nostre treball». Així sí, perseguint la simplicitat, «i en els
darrers anys l'essencialitat», que sempre cercà l'artista,
inspirat, sobretot, pel treball de Gaudí, els tons cromàtics de la
Seu, la calidesa de la pedra i l'important espai que ocupassin els
vitralls.Amb un discurs narratiu simple, basat en la simbologia i
una reduïda paleta cromàtica, l'artista representa la Santíssima
Trinitad, mitjançant la tècnica de vidre bufat. En el seu
particular «cant a la llum», Ruggeri cercà l'essencialitat.
Sobre la integració de l'obra contemporània de Ruggeri en un
espai gòtic com la Seu, que conviu amb art modernista, els
arquitectes van assegurar que «Ruggeri sempre va tenir la idea que
l'església ha de parlar dels homes de cada temps i acollir
l'expressió artística de cada moment». D'aquesta manera, van
apuntar que «la riquesa del passat ha de ser ara testimoni d'una
nova manera d'expressió perquè l'art va en evolució.Sobre la
intervenció de Barceló a la Capella del Santíssim, van comentar que
«un artista representa el que hi ha dins del seu cor, cadascú
expressa el seu propi sentir i la seva sensibilitat. La qualitat
artística d'una obra la mesura el temps».Malgrat això, van apuntar
que hi «ha d'haver una continuïtat i una harmonia entre tots els
artistes».
Amb total seguretat, la intervenció de Ruggeri a la Seu era un
dels projectes més desitjats per l'artista franciscà. Ho tenia tot
molt ben pensat, estudià "no per primera vegada" a fons la
Catedral, sabia com volia fer-ho i així ho va plasmar als seus
esborranys. «Podem garantir que l'obra es realitzarà al cent per
cent, Constantino ens va deixar els seus esborranys, ens va dir com
ho havíem de fer», asseguraren els arquitectes, que van reconèixer
que fins al darrer moment Ruggeri parlava amb ells dels vitralls.
Els experts destacaren la rellevància de l'artista a Itàlia i
comentaren que la Conferència Episcopal Italiana ha inclòs al
Leccionari de missa un quadre de Ruggeri sobre l'Anunciació. «És
important perquè les imatges en aquests llibres acostumen a ser
d'artistes de segles passats com Giotto», afirmaren.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.