TW
0

I aleshores, de cop i volta, es féu la llum. La llum no només per desplaçar-nos o per veure-hi més enllà del nostre àmbit, sinó la llum feta art i al servei de l'art. Fer llum, aquest és el títol que la Fundació Endesa, juntament amb Publicacions de l'Abadia de Montserrat, ha editat entorn de la il·luminació de monuments de Catalunya i les Balears. Un llibre a tot color escrit per Augusto Jurado i amb fotografies d'Òscar Massats en el qual es poden trobar els secrets més ben guardats de la il·luminació, com també la història dels 37 edificis representats. «És un llibre que pot interessar els tècnics i els amants de la història, com també els mateixos turistes», explica l'autor.

La catedral de Mallorca, l'església de Sant Miquel de Llucmajor, l'església de Santa Maria de Puigpunyent, la catedral d'Eivissa o el teatre Principal de Maó són alguns dels edificis de les Balears que mostren les seves entranyes lumíniques en aquesta obrz. Així mateix, s'hi poden trobar interessants monuments com el claustre de la catedral de Barcelona, la seu de l'Institut d'Estudis Catalans, la seu de la Fundació Joan Miró de Barcelona, la Sagrada Família o les catedrals de Tarragona, Solsona, Tortosa, Vic o la Seu d'Urgell.

Les sofisticades bombetes de baix consum que podem trobar ara als monuments i a les esglésies del nostre país no tenen res a veure amb els milers d'espelmes i llums d'oli que subministraven claror fins, en alguns llocs, ben entrat el segle XX. Es conta per exemple que, en plena edat mitjana, a la capella del castell de Wittenberg (a Alemanya), en la qual s'oficiava una mitjana de nou-centes misses cada any, es feia un consum anual de 16.000 quilos de ciris.

Aquesta dada explicaria una de les llegendes que hi ha al voltant de la coneguda Moreneta, a l'abadia de Montserrat del Principat. Tot i que molts de devots l'han inclosa en les anomenades «verges negres», el seu peculiar color no és de la fusta sinó que, tal com s'explica en el llibre Fer llum, «hi ha testimonis històrics que indiquen que s'ha anat enfosquint lentament» a causa de la gran quantitat d'espelmes, fum, encens i llànties d'oli que han rodejat la Moreneta des del romànic.

Tal com confirma Augusto Jurado. «els porcessos d'enllumenat són tan complexos que esdevenen un art». Així, la il·luminació d'un edifici o d'un monument acapara un seguit de tangents a tenir en compte que permetran embellir, o per contra, enlletgir una obra d'art. El tipus de bombeta, la temperatura de color, els nivells de claror, l'orientació de la llum, l'harmonia amb el context i, fins i tot, l'estalvi energètic, són algunes de les característiques que cal tenir en compte a l'hora de dissenyar una il·luminació i treure «el màxim de profit possible d'allò que tenim», conclou Jurado.

El llibre Fer llum aprofita per fer un repàs de la història de l'electricitat i de tots els procesos i avanços que ha comportat.
L'any 1998, la Fundació Endesa dedica part dels seus recursos a la cura i a la conservació de patrimoni històric i artístic mitjançant la il·luminació de monuments, per fer molt més bells els nostres paratges i ciutats. Abans del llibre Fer llum, Endesa ja havia editat un primer volum amb monuments d'arreu de l'Estat espanyol.