TW
0

Sobrassada, olives, ensaïmades... els turistes es trobaren ahir amb una sorpresa al passeig Sagrera. «An authentic, genuine and traditional show of Mallorca», devien pensar molts d'ells darrere wonderfuls signes d'admiració. No n'hi havia per menys. El tradicional mercat mediaval obrí ahir les portes i coincidia amb la vigília de la Diada de les Illes Balears. Un dia feiner que va fer que molts palmesans haguessin d'esperar fins a avui per gaudir de la festa. «Està tranquil això avui», reconeixia Gustavo Sorlino, un dels paradistes, «demà (avui pel lector) serà un riu de gent, no es podrà ni passar».

La plaça de les Drassanes és el centre neuràlgic d'aquest mercat artesà ambientat de ple a l'època medieval del rei en Jaume. No en va, una de les novetats d'enguany és el faldó de les parades i que fan referència als textos del monarca. «Enguany també han posat més decoració a la plaça, ha quedat realment bonic», comentava l'artesana Glòria Martín, que té una parada de bosses i joies de pell. «Tanmateix, quan realment és bonic», afegeix el seu company de parada, Gustavo Sorino, «és el capvespre, quan s'encén una il·luminació espectacular que s'ha preparat per l'ocasió».

El mercat tradicional de la Diada estarà obert fins demà diumenge amb un horari ininterromput de les deu del dematí a les nou del vespre. També durant tot el dia un grup animarà la Diada amb música, caparrots, xanquers i un controvertit grup ambulant. A més, s'hi pot veure tot tipus de demostracions d'oficis antics com ara mestres d'aixa, cordadors de cadires, elaboradors de graneres, picadors de pedra, sabaters, reparadors de xarxes i un llarg i variat etcètera. També, avui durant tot el dia, hi haurà noves activitats als voltants del mercat. Una d'aquestes anirà a càrrec dels castellers de Mallorca que, a la zona de L'Hort del Rei, i a partir de les 11 del dematí, faran un taller i una demostració sobre com fer les seves peculiars torres humanes.

Així mateix, avui a les 12 del migdia hi haurà una trobada de glosadors en un envelat situat davant la Llotja, on glosadors de Mallorca, Menorca i Eivissa seran els protagonistes d'un aferrissat combat.De Mallorca, Menorca i Pitiüses seran també els diferents balls que es podran veure a les Voltes a partir de les 11 del dematí. Al Mayurqa, Xaloc, Herbes Dolces i Música Nostra seran els encarregats de posar la música a la ballada popular que culminarà a les 18.00 hores, amb un concert de Ximbomba Atòmica.

A partir de les 19 hores, el passeig Sagrera acollirà també un taller d'instruments musicals tradicionals dedicats a un públic infantil i familiar. Paral·lelament, a la mateixa hora i al mateix lloc, es podrà escoltar un concert sobre la música a l'entorn de Jaume I, a càrrec dels grups Stella Splendens, el Cor d'Estudis Medievals i la presitigiosa Orquesta Àrab de Barcelona.