La màgia d'Eduardo Chillida amb el seu joc escultòric i il·lustratiu «habita» fins al 22 de febrer al Caixafòrum de Palma. Sota la idea d'habitar, l'artista basc forjà una particular manera d'entendre l'art a partir d'un ordre nou, inscrit en el paisatge natural o urbà.
Aquesta és una de les premisses de l'exposició Chillida 1980-2000 que, per mitjà de 58 obres, repassa la trajectòria artística del donostiarra en la seva etapa de maduresa. Vint anys d'un Chillida encuriosit per experimentar conceptes nous i formes que ara fan una aturada a Palma.
Tres formes plàstiques fonamentals centren aquesta mostra comissariada pel seu fill, Ignacio Chillida. Els projectes públics, les terres i les gravitacions, són els eixos fonamentals d'una exposició que, segons el mateix comissari, pretén ser divulgativa.
«La voluntat de Chillida per crear un art per a tothom és la base de la seva obra», destacà Ignacio en parlar de les peces monumentals. «Chillida deia que era un assalmonat, ja que sempre avana contra corrent, no li agradaven les coses fàcils. El que realment l'interessava era que el cervell anàs per davant de la mà, no al revés com succeeix de vegades», sentencià el comissari i bon coneixedor de l'obra.
Els esbossos o maquetes d'obres ben conegudes com el Projecte Munic (1997), Berlín II (1999) o la casa de Goethe fan part d'aquesta exposició que recorre les diferents vessants del mestre euskera, que va saber renovar el llenguatge escultòric.
El desafiament de Chillida envers la gravetat, a través de les seves gravitacions i alabastre, són un altre apartat imporant d'aquest recorregut il·lustratiu. Amb aquesta nova via d'experimentació Chillida encetà un art nou, «una lluita contra la gravetat a través de trossos de paper que entren en joc amb l'aire i l'espai», explicà el comissari.
El món de les escultures fetes de terracota és el tercer apartat d'aquest recorregut. Blocs de terra, d'on prové la vida, foren treballades per mitjà de la talla o la perforació «per treure la part més bona de la matèria sense trair-la», definí Ignacio Chillida.
Dibuixos i colaixos completen aquesta mostra inaugurada ahir i que va tenir un públic nombrós, entre ells el director general de la Fundació la Caixa, Josep F. Conrado de Villalonga; la consellera d'Educació i Cultura, Bàrbar Galmés; la consellera insular de Cultura, Joana Lluïsa Mascaró, i la batlessa de Palma, Aina Calvo, entre altres personatges del món de la política i de la creació artística que mantenen viva la mirada de l'artista.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.