Nova York, capital de la cultura, acull part del fons del Museu Es Baluard

L'exposició 'Mallorcan Landscapes' s'exposarà al Queen Sofia Spanish Institute

TW
0

Quan el Museu Es Baluard obrí les portes el passat febrer a l'exposició Santiago Calatrava: Escultures, dibuixos i ceràmiques, fins i tot la seva directora, Marie-Claire Uberquoi, desconeixia que començava a forjar-se un projecte que duria 22 obres dels fons del museu al Queen Sofia Spanish Institute de Nova York. L'esposa de l'arquitecte, Robertina Calatrava, no pogué passar per alt la col·lecció de paisatges de Mallorca i ella i la consellera delegada del Queen Sofia Spanish Institute, Immaculada d'Habsburgo, començaren a parlar amb Uberquoi de la possibilitat de mostrar a l'urbs novaiorquesa el treball dels pintors del museu. Mesos de treball i converses es concretaren finalment per arribar a l'exposició que s'inaugura avui: Mallorcan Landscapes. The Es Baluard Museu d´Art Modern i Contemporani de Palma Collection i que es podrà visitar fins al 2 de febrer a l'exclusiu barri de l'Upper East Side de Manhattan.

L'exhibició, amb la col·laboració d'Ibatur, de la Conselleria de Turisme del Govern, comprèn dues parts. La primera compta amb 21 obres de 16 pintors com Antoni Ribas, Ricard Anckerman, Francesc Roselló, Santiago Rusiñol o Joaquín Sorolla, entre d'altres, tots ells amb tres nexes en comú: una inspiració, una època i una raó. El primer fou el paisatge de Mallorca; el segon, finals del segle XIX i principis del XX, i el tercer, trobar-se a l'illa per descansar. En la segona part de l'exposició s'ha volgut incloure Joan Miró, que seria el pintor 17, per la seva estreta vinculació amb Mallorca.

Abans de la inauguració de l'exposició, aquest diari volgué visitar el Queen Sofia Spanish Institute, amb seu a Park Avenue, just quan Marie-Claire Uberquoi supervisava, amb les comissàries de l'exposició Souad Houman i Catalina Joy, com dos treballadors penjaven els últims quadres. «Aquests dos estan molt alts, no?», interrogava la directora sobre Bunyola (1908-09) de Santiago Rusiñol i Murada i Catedral a entrada de fosca (1903) d'Antoni Gelabert. Llavors, les dues comissàries visitaren l'altra sala per supervisar els treballs de Miró. Houman i Joy volien repassar la carpeta de gravats de Joan Miró (amb 9 treballs més la portada). Segons Uberquoi, la selecció de l'exposició s'ha fet basada en «les obres més emblemàtiques del museu» i admet que la part de l'exposició de Miró «és l'epíleg. No és un paisatge a l'ús», aclareix de les peces de la Sèrie Mallorca (1973).

La mostra arranca amb un quadre de 1872 d'Antoni Ribas, del que Marie-Claire Uberquoi afirma que «és del Romanticisme. Està col·locat abans que la introducció (pel text escrit sobre la paret), ja que cal saber d'on venim», recorda.La directora del Museu Es Baluard explica que «l'ordre de l'exposició és cronològic i temàtic». Després, vénen Ricard Anckermann i Frances Rosselló, amb influències del romanticisme francès i el realisme.

Els catalans Santiago Rusiñol i Joaquim Mir i el belga William Degouve de Nuncques destaquen per la introducció del modernisme català i el simbolisme a l'illa. De Rusiñol, es troba Son Moragues. Sa Muntanyeta (1903), mentre que de Mir i Degouve de Nuncques, Torrent de Pareis, Mallorca (1902) i Badia de Palma (1900), respectivament.

Del mallorquí Antoni Gelabert, Marie Claire Uberquoi,destaca que «per ser de l'Illa potser no retrata un lloc paradisíac com podrien fer altres artistes». Un altre quadre que no es pot passar per alt és Cala San Vicente, Mallorca (1919) de Joanquin Sorolla.