La Misericòrida, una restauració que només aposta per una «rentada de cara»

El Consell té previst començar la segona fase de l'obra durant el proper any

Operaris fent feina en la façana del carrer Bisbe Campins.Fotos: M.À.C.

TW
0

El pròxim any farà una dècada del naixement del projecte de restauració de La Misericòrdia. Una gran obra, en un edifici d'uns 15.000 metres quadrats construïts, el pressupost inicial de la qual ascendia llavors a uns 24.040.484,18 euros. Ara, deu anys després, només s'ha superat la primera de les cinc fases d'aquest ambiciós projecte que pretén fer d'aquest edifici un dels majors espais culturals de Mallorca. L'inici de la segona fase és imminent. Un dels principals treballs d'aquest segon pas, el projecte del qual es presentarà en els pròxims mesos, és el reforç de l'estructura. El pressupost estimat de la rehabilitació integral de la segona etapa del projecte és de 7.000.000 d'euros i l'espai a restaurar de 3.500 metres quadrats.

L'obra integral d'aquest edifici no tenia previst una data final, tanmateix, el treball s'ha vist alentit per diversos motius i les millores avui es poden contemplar principalment a les façanes i no, en els interiors. De fet, la intervenció ha estat una mera rentada de cara. En els darrers deu anys i segons han explicat a aquest diari, el fet de no poder iniciar i finalitzar la segona fase de l'obra integral abans d'acabar una legislatura, ha portat que els diferents executius optassin simplement per restaurar les façanes. Tant és així, que en comptes d'iniciar el segon pas d'aquest gran projecte, previst fa ja quatre anys, s'han rehabilitat prèviament les façanes dels carrers Misericòrdia o Bisbe Campins. A més de la façana de la Costa de la Sang, prevista per a la cinquena fase.

De moment, les obres completades corresponen a les de la primera fase, on s'inclou la restauració de l'ala de l'edifici de Cas Capellà i també la rehabilitació de la Capella. Tanmateix, els arquitectes del Consell han treballat en diferents punts com la restauració de la façana de la Costa de la Sang, finalitzada fa un any. Zona que es completa amb l'adequació del jardí. S'hi inclouen, a més, l'obertura de dos accessos: unes escales i l'entrada per a minusvàlids, ambdues pel jardí. Un dels treballs acabats ha estat la nova llibreria Illa de Llibres, enfront de la Biblioteca de Cultura Artesana, amb un pressupost de 169.880,02 euros. Aquesta obra s'hauria d'haver acabat l'any 2004.

Altres treballs pendents de finalitzar en els pròxims mesos i que corresponen tots a la segona fase són la rehabilitació de les façanes dels carrers Misericòrdia i Bisbe Campins, on es troben encara els treballadors. Aquest projecte ha consistit en la netedat de les capes de ciment i brutícia, que amagava la pedra original de l'edifici, a més del canvi de persianes. Al carrer Bisbe Campins també s'ha rebaixat gairebé un metre un dels murs, que no tenia cap finalitat i que ara alleugereix les perspectives visuals del jardí i de l'edifici.