Morgana teatre torna a portar a l'Auditòrium un clàssic
universal. La figura de Don Juan Tenorio, de José Zorrilla, és
encarnada avui per Joan Enric Ramon, un enamorat del teatre
clàssic, gènere que reivindica i no es cansa mai de
representar.
"Vós que l'heu viscut amb pròpia pell, com és Don Juan
Tenorio?
"Don Juan és un personatge molt complicat
d'entrada. És un aventurer, un espadatxí, un faldiller... Don Juan
canvia, però ho fa només al final. Sovint la gent només es queda
amb la imatge del sofà, quan diu allò de «No es cierto àngel de
amor, que en esta apartada orilla...» i això fa que li quedi una
imatge 'nyonya' i no hauria de ser així.
"I vós, com a Joan Enric Ramon, que creieu que aportau al
personatge de Don Juan?
"Jo, a Don Juan, li aport dinamisme. Volem que l'obra vagi a un
ritme frenètic i jo he tractat d'aportar aquesta energia a Don
Juan, per la qual cosa has d'estar preparat físcicament, ja que Don
Juan entra, surt, corre, espasa amunt, espasa avall... Jo, a part
de ser el protagonista de l'obra, en som també el director. I això
és per una senzilla raó: no he trobat encara ningú que s'atreveixi
a fer el paper de Don Juan. Diuen que li tenen por. I, als
clàssics, se'ls hi ha de tenir respecte, mai por.
"Es gaudeix amb un paper com el de Don Juan Tenorio?
"Don Juan és un procés. Si estàs pensant en el text no estàs
interpretant. El text s'ha de dur perfecte i aquest, precisament,
és molt llarg i difícil. Però arriba un moment que el text arriba a
formar part de tu i és just aquí, quan el text surt sense pensar,
que gaudeixes.
"Si no féssiu el paper de Don Juan, amb quin personatge us
agradaria encarnar-vos?
" Sense cap mena de dubte, amb Ciutti, el servent de Don Juan. És
un paper divertídissim que tothom es baralla per fer. De la mateixa
manera que ningú vol ser Don Juan, tothom vol ser Cuitti que és com
un bufó, un piccolo italiano. A l'obra aquest paper el fa un
estudiant de l'Esadib que es diu Serafin Quevedo i ho fa molt bé.
Jo crec que no sabria fer-ho de manera tan còmica com ell.
"El mite de Don Juan, ja sigui el de Zorrilla, el de Tirso de
Molina o el de Mozart, seria un personatge vigent avui dia?
"Sí i no. Avui dia, amb la igualtat de gèneres, el mite de Don Juan
queda denigrat perquè ell representa tot 'el dolent' per les dones.
Però també té una cosa que avui dia fa molta falta, que és la
noblesa. És un desgraciat, un cabró, però és una persona noble. I
tot plegat atrau les dones. Racionalment, la dona el vol lluny,
però instintivament el vol a prop.
"Què és el que fa que les dones sempre s'acabin enamorant
dels més mala peça?
"A vegades he pensat que, a les dones,
els surt com un instint maternal de dir «és un cabró, però jo
aconseguiré reconvertir-lo». És una ambigüitat d'aquestes que té la
vida.
"Però al final. Don Juan, se l'estima o se l'odia?
"Aquesta és la gran pregunta. Jo crec que se l'estima. I aquest és
el gran missatge de Zorrilla. Se l'estima perquè això et permet
creure en l'ésser humà. Tots tenim dret a equivocar-nos, però és la
capacitat de rectificació el que ens fa millors persones.
"Supòs que, com a amant dels clàssics que sou, en deveu haver
vist molts de Don Juan. Amb quin us quedau?
"Fa molts anys
que ja no es representen Don Juans. Abans era una tradició del mes
de novembre. Per mi, la millor versió, i també la més coneguda, és
la que, als anys 60, protagonizaven Paco Rabal com a Don Juan,
Fernando Guillén com a Luís Mejía i Conxa Velazco com a Doña Inès.
N'he vist molts de Don Juan, però la força de Paco Rabal és difícil
de superar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.