Agustí Villaronga és un mallorquí que, rere els seus estudis en
Història de l'Art i les seves experiències com a periodista, ha
esdevingut un director de cinema reconegut internacionalment.
Villaronga s'endinsà des de fa anys en el setè art amb la direcció
de curtmetratges i documentals. Després de la pluja és el film que
obre avui el cicle de projeccions que la UIB proposa per
commemorar el seu 30 aniversari.
"Amb què s'enfronta l'espectador? Quin és el missatge amb el
qual vols que surtin de la sala una vegada projectat el
film?
"Després de la pluja és una pel·lícula que va néixer
d'un encàrrec. És una tv movie i com això es va plantejar des del
principi. La producció de les pel·lícules adreçades a la televisió
és molt més humil que les dirigides al cinema. Els actors són cares
conegudes com Jordi Bosch, Marisa Paredes o Candela Peña. Els
assaigs varen ser de tres dies molt intensos i la professionalitat
del repartiment fou fonamental. En una tv movie tot es fa a
corre-cuita i amb un pressupost ajustat. La cinta que es projecta
avui és una adaptació d'una obra teatral de Sergi Belbel on els
personatges són gent viva amb problemes normals que acaben
representant la insatisfacció del món contemporani. Estic satisfet
d'haver pogut dirigir-la perquè tenc fama de director torturador i
el film és en to de comèdia. Pel que fa a l'objectiu del film, no
m'agrada dir a l'espectador què ha de pensar quan veu una de les
meves pel·lícules. Cadascú que paeixi el producte com li
sembli.
"És la primera vegada que adaptes una obra de teatre al
cinema i parles d'una comèdia, però has fet pel·lícules que estan
marcades amb una línia ben diferent. Quina és, si existeix, la teva
línia habitual de direcció?
"Al principi tenia clara la
línia a seguir, però amb l'experiència he esdevingut una mica tot
terreny i m'adapto, sense deixar d'aportar matisos que
m'identifiquen. Si hagués tingut facilitats i m'hagués pogut
produir els meus films hauria seguit una línia més clara. Malgrat
tot, sempre intento fer-me meu el projecte. Els crítics m'aproximen
al gènere dramàtic i al thriller. Personalment, crec que un tema
que hi apareix bastant és el de com els problemes de la infància
marquen una persona.
"Com et definiries com a director? Ets dels que creu que una
bona música o un bon repartiment pot salvar un film?
"Escolt els actors i els faig de mirall. M'agrada trepitjar per
camins nous. Pens que la dificultat com a director rau en les
pel·lícules d'autor, perquè qualsevol problema és cosa del director
i sembla que la responsabilitat de l'èxit o del fracàs del film
recaigui únicament sobre l'autor Em definesc com un director
apassionat per la direcció i si he fet guions, els escric amb els
ulls del director que duc dedins. Pel que fa a la importància de
les fases d'una pel·lícula, consider que la cinta és un global on
cada moment té una importància extrema. Malgrat tot, si m'he de
decantar cap a una de les fases, diré que sóc un director molt de
taula, m'agrada preparar-ho tot i, com deia Hitchcock: «Ara només
s'ha de rodar».
"Quina seria la pel·lícula perfecta vista a través de
l'objectiu de Villaronga. Qui seria el director de
fotografia?
"La meva il·lusió és dur al cinema, La mort i
la primavera de Mercè Rodoreda. No m'agrada destacar ningú en
concret, però en quant a la fotografia em decanto pels joves
talents, com el director de fotografia d'El orfanato, Óscar
Faura.
"Amb quins projectes treballes actualment?
El projecte més immediat que tenc en ment és la pel·lícula sobre el
poeta Gil de Biedma, que es titularà Contra Gil de Biedma i que
està pendent de la producció, de la mà d'Andrés Vicente Gómez. El
protagonista serà Guillermo Toledo. Un altre dels meus projectes
inmediats, que em fa especial il·lusió, és una pel·lícula sobre un
pintor francès que viu a l'Argèlia dels anys cinquanta.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.