TW
0

La realitat cultural i mediàtica de les Illes Balears té des de dimecres una nova eina d'estudi. La fundació Fundacc acaba de presentar el Baròmetre de la comunicació i la cultura, un complet estudi sobre el comportament dels joves dels Països Catalans que oferirà dades sobre audiències i consums culturals en el marc dels territoris de parla catalana. D'aquesta manera, entre moltes altres dades, el sociòleg Salvador Cardús, cap de la Fundació Fundacc, destacà que, en referència a les xifres obtingudes a les Balears, els joves illencs són els que més premsa consumeixen, molt per sobre, gairebé el doble, dels diaris que es llegeixen al País Valencià.

Una de les primeres xifres que ofereix aquest estudi és que els joves illencs destinen un total de 4'8 hores al consum de mitjans de comunicació. D'aquestes, la major part va destinada a la televisió amb 143 minuts, 67 per la ràdio, i 54 per Internet. Així mateix, els joves de les Balears destinen 15 minuts al dia a llegir el diari, el doble que els valencians, que en dediquen 7'4, i un poc més que els catalans, que n'hi dediquen 11. Per la contra, però, també s'estableix que els illencs no estam massa avesats a les tecnologies ja que els 54 minuts que es destinen a Internet es queden curts davant els 64 minuts que hi dediquen els del Principat o els 73 del País Valencià.

Les xifres en consums culturals no són, de fet, molt esperançadores. D'elles es desprèn que els joves balears llegeixen 0'18 llibres cada mes (fet que representa un llibre per cada 5'6 mesos), van a una exposició cada deu mesos, un pic a l'any opten per anar al teatre i sembla que, el que més els agrada és escoltar música, fet que fan gairebé a diari. Tot i que les xifres poden semblar dolentes, són bastant més posives que les dels joves catalans o valencians, que van a veure, per exemple, un espectacle cada 20 mesos.

Però si hi ha unes xifres significatives i, en primer terme negatives, són les que fan referència a l'ús del català en els consums mediàtics i culturals. D'aquesta manera, només el 0'5 per cent dels joves illencs llegeix premsa en català, l'1'5 per cent escolta la ràdio en català i el 8'5 en mira la televisió. Tot i que, des d'aquest punt de vista, les xifres poden semblar alarmants, el sociòleg Salvador Cardús, aclareix que «els consums culturals en català van d'acord amb l'oferta que tenen els joves en aquesta llengua» i, si mirem el cas de Catalunya, on el català està més normalitzat, les xifres no són tan escandalosament alarmants ( el 7'4 per cent dels joves llegeix diaris en català, el 17'3 escolta la ràdio i el 18 per cent veu la televisió). Cardús, però, també assenyala la seva sorpresa al veure que «els usos del català en els mitjans és inferior en els joves que en els adults i això sorprèn perquè ens trobam davant la primera generació que ha crescut i ha estat educada en català».

A l'estudi també es veu que al·lots i al·lotes tenen un comportament ben diferent pel que fa als consums culturals. Així, les dones llegeixen menys diaris i miren més la televisió que els homes, fet que Cardús atribueix al consum de diaris esportius. En total, el Baròmetre ha fet prop de 30.000 entrevistes. Aquesta setmana s'han pogut saber les primeres dades de consum i serà a partir del novembre que Fundacc donarà les xifres d'audiències, unes xifres que complementaran les ja donades per l'Estudi General de Mitjans (EGM) i donar així, un major perfil dels habitants dels Països catalans.