L.ACEDO Palma.
L'especialista en art i directora dels arxius Durand Ruel, Flavie
Durand-Ruel, presenta avui al Museu d'Art Modern i Contemporani
d'Es Baluard la conferència titulada Paul Durand Ruel, amic i
marxant dels impressionistes. Flavie farà un exhaustiu repàs de la
vida i la trajectòria del repadrí del seu pare i la relació
d'aquests amb l'art. Tot comencà en una humil papereria parisenca,
on Jean Duran i Marie Ruel decidiren incloure entre els seus
productes material destinat a les belles arts. Els compradors
pagaven de vegades amb les seves obres. A poc a poc, la papereria
minvà, mentre que la part on els Durand-Ruel exposaven les obres
d'art anava en augment. Amb el lloguer i la venda de quadres Paul i
Marie s'endinsaren de ple en el negoci artístic i la papereria es
convertí en una cita obligada per a la burgesia francesa.
Paul, el fill del matrimoni i protagonista de la conferència
d'avui, n'heretà el gust per l'art. L'inici de la seva trajectòria
com a marxant fou el 1855, en una exposició dedicada a De Lacroix.
Fou allà on Paul va «sentir el poder dels impressionistes», afirmà
Flavie. Paul començà a comprar i a exposar amb dos objectius:
viatjar a diferents països per vendre les obres que portava i
descobrir nous talents. «Tot i la rigidesa del context social en el
quals vivia, Paul prengué el relleu del seu pare i agafà les regnes
de la galeria», afegí l'experta.
Durant la guerra francoprussiana Paul traslladà la galeria a
Londres, on va conèixer artistes de la talla de Monet o Pissarro.
Sisley, Renoir o Manet també reberen el suport de Paul, que establí
principis personals revolucionaris en el món artístic. Per exemple,
l'exclusivitat, l'aposta de Paul per les exposicions individuals,
una xarxa internacional de galeries, la relació de l'art amb les
finances, la promoció per mitjà de la premsa i l'accés gratuït a la
galeria.
Quadres que ara s'exposen a les galeries més conegudes del món,
com el Metropolitan o el Louvre, foren tractats en l'època de Paul
Durand-Ruel com «una bestiesa», diu Flavie.
Paul viatjà molt i conegué l'americà James Sutton, que el féu
exposar a l'Institut d'Art Americà. A Nova York, a diferència del
que li havia passat a París i a Londres, els impressionistes de
Paul foren enormement valorats. Paul Durand-Ruel arribà a comprar
prop de 10.000 obres, una tercera part de la producció
impressionista del moment. Així, el llegat de Paul passà de
generació en generació amb dues galeries que tancaren
progressivament.
Actualment, la família s'encarrega de dur els arxius de la
companyia Durand-Ruel i la classificació de les obres que passaren
per les diferents galeries Durand-Ruel és exhaustiva. Els arxius
són plens de llibres de registre que segueixen la trajectoria de
centenars de llenços. Durand-Ruel guarda una informació detallada
del moviment de cada un del quadres que passaren per les mans de
Paul i dels seus descendents.Una informació que té un gran valor
per a les cases de subhastes, els museus, les galeries i els amants
de l'art. Avui vespre Flavie explicarà la relació de la seva
família amb l'art i el treball que avui fa l'arxiu familiar, que
dedica esforços a l'objectiu de «protegir l'art».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.